|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| Hej ! Jag har nämligen hört nåt om att man kan justera oljetrycket på vanosen på en m3 t.ex.. Stämmer detta ? Och isåfall hur går man tillväga ? Har en m3 -96 dubbel vanos Med vänlig hälsning, Micke | |
|
Stämmer bra att det sitter en oljetrycks regulator på m3orna. Hade själv problem med utenblivet bottenvrid samt rassel från min vanos. Släppte ställskruven 1varv ca sen va alla symptom borta och den drog bra från ca 2000rpm. Finns vissa som anser att detta är rena katastrofen lösningen. Kanske för att de jobbar med att renovera/byta vanosar. Hur som som har jag inte haft några problem med varken min vanos eller motor efter att jag ställde om trycket. Det man kan göra är att man köper en ny regulator som ligger på ca 1000:- då fjädern mattas ut efter årens lopp. Man varmkör bilen så oljan ligger på ca 80grader.Ställ motorn på tomgång och lossa låsbrickan till skruven. Sen tar du och skruvar ut skruven SAKTA. Har man rassel i vanosen slutar man när vanosen slutat rassla eller efter 1 varv. Mer skulle inte jag skruvat. Sen är det bara ut och provköra. Och billda sig en egen uppfattning om hur vida detta fungerar eller ej. Om det sen blev bättre så skulle man som sagt kunna köpa en ny regulator för att vara på säkra sidan. Länk Det är nr:2 som är regulatorn. Insex skruven sitter längst ut på denna. Det ser du när du öppnar huven :) Hoppas detta blev till någon hjälp. Ps: Har du rassel i vanosarna eller? /Fredrik |
|
| Absolut! Jag har Inge rassel vid tomgång alls utan när man höjer varvtalet strax över till ca 900 rpm så finns ett litet rassel samt när man varvar upp så finns ett litet rassel nån sec när den går ner i varv igen Med vänlig hälsning, Micke | |
|
Kan vara kam kedjespännaren iofs. Men testa och se hur det blir. Kan försvinna. /Fredrik |
|
| Jag hör tydligt att det är vanosen som låter. Jag ska testa justera lite försiktigt så får vi se :) men om jag får för mig att köpa en ny regulator. Är det nåt spec man bör tänka på ? Lr är det bara att byta ? Lätt lr svårt. Och om det finns nåt mer tips om fler enkla saker som gör vanosen gott så säg gärna till för det vore surt att byta vanosen så allt som förebygger skador på den är välkommet :) Med vänlig hälsning, Micke | |
|
Ska du byta regulatorn är det bara skruva ut den och in med den nya så inget konstigt. Sen har vi ju lite översyn på magnetventilerna. Med det menas att man byter oringarna på magnetventilerna. När man ändå har ventilerna lösa är det lika bra att löda om kablarna som sitter på ventilerna. Det bästa utav allt är att det är super enkelt. /Fredrik |
|
| Vanos rassel (om sådant finnes) hörs tydligast kring 2000 varv, fallande varvräknare. På tomgång brukar det vara mer ett "morrande". Inget farligt fel så länge effekten finns. Min bil har av tidigare ägare körts på en tunn 5W30 olja i regel, trots detta inget onormalt Vanos-rassel, snarare mindre än brukligt. Vet ej hur det kommer förändras med 10W60 olja, kan mycket väl bli värre... | |
|
Aha okej! Det låter enkelt att få en liten översyn och service på en vanos ändå :) känns lite sisådär att börja riva i en vanos bara sådär :) jag jobbar som bilmekaniker så ja har inga problem med att skruva men då ja jobbar mest med Saab å Opel skräp så är man inte så bekant med just vanos system :) men det är jävligt intressant detta tycker ja så många tack för alla tips så länge :) Tysk kvalité ;) |
|
|
Finns en tråd här på forumet där det framgår hur du går till väga med vanosen. Jobbar du som mekare så lär du ju klara det..hehe. |
|
|
Jaha ok :) ja får leta upp den då å kika fall ja hittar nåt matnyttigt då ;) tack för all information iaf ! Å du dawwe. Du prata på oljan där. 10w60 oljan är ju egentligen inte ett måste för m motorerna utan mer rekommenderat eftersom den tål köras mycke hårdare. Men de e ju absolut inga fel att köra en m motor på en fin 5w30 olja :) man kanske inte ska köra fullt ut med motorn bara då den är så tunn.. Men tror du den påverkar vanosen på nåt vis? Isf vad ? Med vänlig hälsning, Tysk kvalité ;) |
|
| Ingen aning hur det påverkar Vanos, men det lär jag bli varse om efter att jag bytt olja. Om Vanosen börjar låta högre då vet jag att tjockare olja har negativ inverkan, blir den symaskinstyst så...Fast egentligen kvittar ljudet, så länge bilen går riktigt bra. | |
|
Ah okej! Du får gärna meddela mig när du bytt olja fall de blev tystare lr ej :) du mugellorot. När du justerade trycket i vanosen så sa du att du skruvade ut insex skruven ett varv ? Du menar att fjädern pressas ihop när man skruvar ut den å inte in? Med tanke på att fjädern blir lite matt med åren. Sitter fjädern som ett mothåll inom den isexen då ? Tysk kvalité ;) |
|
| Riv isär så fattar du. Tro mig detta fungerar... | |
|
Japp då har jag justerat trycket :) i stort sett allt ljud försvann. det hörs jämt lite lite grann fortfarande men jag tar och införskaffar mig en ny regulator och då passar ja även på att byta oringar och filter när jag är igång :) Tusen tack för detta tipset! ;) |
|
|
All effekt är kvar eller? Berätta hur det blev med ny regulator är du snäll. Då kanske jag också köper en. /Fredrik |
|
|
Ja den går ju Inge sämre :) absolut ! De ska ja göra Tysk kvalité ;) |
|
|
Jag har nyligen införskaffat mig en ny regulator, filter och o-ringar ifrån schmeidmann: Tryckregulator - 11-36-1-318-643 Packning - 11-31-1-318-323 Filterskruv - 11-36-1-401-973 Packning - 07-11-9-963-073 O-ring - 11-36-1-318-788 O-ring - 11-36-1-403-191 En fråga angående bytet. blir det nå oljesull vid bytet så man hellre ska göra det i samband med oljebyte eller går det att göra när som? Vet inte riktigt hur vanosen är byggd om det ligger en massa olja där fast motorn är avstängd som rinner ut om man börjar plocka bort tex filter och tryckregulator? |
|
|
Det kommer Knappt nånting. Lägg lite papper under för det lilla spill som kommer bara. Oljan ligger i tråget på motorn den vet du :) Tysk kvalité ;) |
|
|
Precis, lite papper är det enda som behövs. Många som hävdar man måste skruva loss olje röret som går till vanos för att "släppa på trycket" vad nu det menas med. Är endast struntprat. Vill höra från er som bytt regulator om vanos är tyst med ny regulator!!! |
|
|
Jag bytte min regulator. Efter bytet har det varit tyst och har varit så i snart 1000mil. Nästa grej att byta blir vanos bultarna. |
|
|
Då kan man med 100% säkerhet säga att regulatorn är det stora problemet vid vanos rassel. Får köpa mig en regulator isommar. Och det värsta är att bmw bara ljuger en rakt upp i nyllena. Byta vanos för 25-30 000 är ju rena guld gruvan för alla bmw återförsäljare. Finns bara ett ord för detta, SKANDAL! ! ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.