|
|
|
|---|---|
|
Hej! Undrar hur mycket ett motorbyte kan kosta bmw e36, 320 till 325/328. Tex om någon tar 500-600kr/tim. Hade en liknande fråga upp för några veckor sedan, men hittar inte den. | |
| Glömde fråga om Skroten tar motorn som man har i inbyte också? | |
Karl-Hilding |
Det tar cirka 8 timmar. Skroten kanske ger ett par kronor för den. |
|
Så kan räkna lite högt typ 4-6000kr för arbete? och en motor för c 6-8k.sen kanske får 2k för min motor kanske totalt 9-10-11k? eller är det lågt räknat. Min motor är ju i fint skick rullat precis över 20k. Varit inne på att sälja bilen och köpa en 325, men det är kanske dumt då man lagt 15k redan på annat då förlorar jag 10k minst på att säljan.. Samt att jag vill ha automat på 325 också, O det verkar inte finnas mycket 325ia coupes som ser vettiga ut. Så 320i automat lådan håller för 325 om jag minns rätt? |
|
Karl-Hilding |
Om du kan komma över en 328 motor så köp den! |
|
Hur blir det med besiktningen tro ? eller ser dom skillnad på 325/328? Då kanske man ska byta lådan också från en 328? Funkar alla 328 motorer till en e36 coupe? Tex från en sedan/touring ? |
|
| Samt alla kablar, måste man byta ut allt? | |
|
Rent spontant efter att ha läst den här tråden så känns det som du behöver göra en hel del research innan du ger dig på det här projektet. Information finns det gott om bara du använder google på rätt sätt. Men för att bidra lite till tråden så skulle jag säga att SBP inte ser någon skillnad mellan sexorna. Motorn du vill ha är en M52B28 och den sitter i flera kaross-utföranden vilka är dessa: 1995-2000 E36 328i 1995-1999 E39 528i 1995-1999 E38 728i/728iL 1997-1999 E36/7 Z3 2.8 |
|
|
Tack eldanon, ja det är ju inte direkt jag som ska byta, därför undra jag ungefär vad det kan gå på ett motorbyte. Men vet inte riktigt. Blir nog inte förens nästa sommar. Men bra att veta ungefär vad måste göras. :) Min som jag har nu är m52b50. |
|
|
Tycker det låter som en synneligen dum idée ifall du inte gör det själv. Det blir billigare att köpa annan bil. Då ska allt direkt. Risken för en del krångel är uppbar. Tycker du att det är en rolig och intressant utmaning och är villig att satsa tid på uppgiften tycker jag det är okej, men ekonomiskt -- aldrig. E |
|
|
E. Jo var inne på det. Det kommer ju att kosta väldigt mycket för en sådan gammal bil.. Sen börja jag tänka är det verkligen värt att lägga ut 10-15k till då man redan har gjort det.. Man kanske ska dra en linje nånstans. Om jag kör bilen 3-5år till så kan jag nog köpa mig en nyare bil bmw som har större motor, och ha denna som en vinterbil ist. Ska nog fortsätta ha denna som en Tyskstuk "glidar" bil just nu, ingen "racer". Tack för all hjälp! |
|
|
köpp dig en 325/328 och plocka över det som du har lagt ut på 320in och montera sakerna från 325/328 på gamla bilen ocjh sälj den sedan.. Då har du förmodligen fått över ganska många saker från gamla bilen till den nya och sedan får du ju ett par kronor för den gamla 320in när du säljer den..så jag tror du kan komma billigt undan på detta sätt.. Iaf det billigaste sättet enligt mig.. |
|
|
När du köper motor så underlättar det om du får med styrbox och kabelhärva. det är inte alltid styrboxen är samma å det underlättar,bara montera dit den nya. Den gamla säljer du med din motor. |
|
|
outlaw, helt klart det är inte en dum ide. Men har tänkt efter och ska ha 320in kvar ett par år till och köpa mig en e46 coupe om ett par år :) Tänkt köpa mig en e34 som jag ska köra på vintertid som man kan leka med :P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.