|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har problem med ett fult veck när man cabbar upp igen,det går bort ganska bra om jag värmer på rutan, men så skall man väl inte hålla på,är rutan för gammal? E36-94 annars är rutan bra,funderar om man kan lägga nåt runt rör typ papprulle emellan när man cabbar ner,är det nån som vet vad man kan göra? | |
| Det blir så, dessvärre...Om rutan är mjölkig eller har fått små-sprickor där den böjs (precis vid sufflett-tyget) kan det vara läge o byta den. Bytet är relativt enkelt när man kan knepet, man behöver dock vara 2 personer. En -94 kan ha en fastsydd ruta vilket ställer till det, bilar från o med 95/96 har i regel blixtlås. | |
|
Enda sättet är nog att ständigt köra uppcabbat för det är ju ett böjveck. Men man köper ju inte cab för att köra med stängt tak så det är bara att bita ihopa. BMW cabrio-pflege-kit innehöll ett polermedel som mildrade effekterna men helt klar ruta får du nog inte på en 94 om du inte byter. Min är också mjölkig på mitten och den blir inte klar, inte ens med BMWs polermedel. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Problemet är att vecket blir lodrätt c:a 5 cm ungefär på mitten av rutan precis som om rutan trycks ihop diagonalt ,ska se om jag får en bild på eländet,jag får inget veck diagonalt-horisontalt alltså,konstigt va |
|
|
Mycket märkligt - jag får ett rundat veck på mitetn av rutan, som om den rullas runt en rulle med kanske 5 cm i diameter och där blir plasten mjölkig. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Det låter ungefär som samma problem som jag har,precis som att man borde sträcka rutan i sidled,eller nåt som ligger och trycker emot där i nerfällt läge,fult när man cabbar upp igen,men den ska släta ut sej vid värme,tror nog att plasten inte är lika elastisk som ny är därför kan det nog bli så tyvärr |
|
|
I vilket läge lämnar du frigöringshandtaget då du cabbar ner? Jag antar att du har halv-automatisk eller manuell (finns det på E36?) cab och inte helauto som jag tror kom 95 eller 96. Kan det vara handtaget som trycker sönder rutan? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Handtaget hamnar överst/uppåt så det ligger inte emot | |
|
Såklart hamnar handtaget överst men sedan trycker ju plåtlocket på handtaget då man stänger den. Jag lämnar handtaget i öppet läge men har inte funderat på hur det blir om man istället lämnar andtaget stängt. Iofs borde BMWs ingenjörer tänkt på detta så det inte ska spela någon roll. Ska kolla nästa gång jag cabbar ner. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Men handtaget ligger i en ram av plast,jag brukar fälla ner handaget |
|
|
Mitt handtag ligger inte i någon plastram. Från stängt läge gör jag så här: Hissa ner att 4 rutorna Jag fäller ner öglan av hadntaget och vrider ca 1/8 varv medurs för att släppa fästkrokarna i vindruteramens övre kant. Sedan knuffar jag upp sufflettens främre 1/3 från vågrätt till ca 45grader snet framåt uppåt. Sedan håller jag in knappen (som även sänker rutorna till hälften om jag inte gör det själv)och suffletten fälls ner. Det som jag funderat på om du gör annorlunda är om du efter att ha frigjort fästkrokarna vrider tillbaka vredets ögla eller fäller tillbaka öglan? Det gör inte jag och jag har hitills klarat mig från ditt problem men inte från vågrätt grummel ca 7-10 cm högt mitt på hela bakrutan - i vecket. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Hej igen !jag kör min manuellt hela vägen,jag har inte brytt mej om att koppla in eldrivning (den va så när jag köpte den)bra med detta är att jag har full koll hela vägen då cabben fälls,jag brukar med handen ta och släta ut ev veckbildning innan nerfällt läge,de jag märkt nu när det blivit varmre ute är att plasten blivit mjukare o mer följsam (formbar)så nu har jag nästan inget veck längre,min teori är att plasten i bakrutan blir mindre följsam med åldern och i kallare väderlek |
|
|
Jag kör med stor frottéhanduk rullad som en cigarr som jag lägger imellan rutan när jag cabbar ner. På så vis uppstår det ingen kraftigt veck utan en lätt antydan till buktning som lätt försvinner efter en stund. Har haft nedcabbat i veckor utan att ha fått det där kraftiga vecket somo annars uppstår. /Scnitzermann |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.