|
|
|
|---|---|
|
Min pärla sliter däcken ibak. Är insidorna som är blanka.Kan det vara dämparna eller några specifika bussningar som ger dessa symptom? Kan vara kul att höra vad ni tror. Så man kan få bukt med dessa problem. Sitter h&r fjädrar på. Gjort hjul inställning för ca 2 år sedan. Nya främre bärarms bussningar samt nya silentblock. Sliter även insidor fram. Börjar bli less på att byta däck. /Fredrik | |
| Du kan du Hissa upp bilen och bända i alla grejer så är det säkert någon bussning. | |
| Hm...Vem ställde in hjulen? Nötter eller kunniga? Originalfälgar? | |
|
Det var en lokal däck firma som anses kunniga som utförde inställningrn. Men tänkte mest vilka specifika bussningar som påverkar just däck slitage. Sitter även nya camber justdringar bak. Misstänker att dämparna suttit på sen original men kan de göra så däcken slits om de är slitna??? /Fredrik |
|
|
Sitter original gt fälgar med kromad kant. Style 24 tfor jag de heter. |
|
| Är du säker på att de justera bak? Justerbultarna kan sitta fast bra alternativt gå av när man försöker. De kanske lät bli pga detta? | |
|
Åkte in till en som skulle ställa ibak men han klara inte rubba juster skruvarna. Då bytte jag de på båda sidor så de är nya. Så där är inte problemet. Frågan är ju om dämparna har något med problemet ifråga? |
|
| Ingen som kan veta...... | |
| E36 har extremt små justeringsmöjligheter bak så efter en sänkning är det nästan omöjligt att inte få slitage längst in på bakdäcken. | |
|
Ofasen. Men har pendelstagen något med slitage eller? Har sett att mina är bra torra och skulle behöva bytas så ska testa det och sen får jag väl krusa frugan och se om man inte får köpa nya dämpare med fjädrar. /Fredrik |
|
|
Förvånar mig att INGEN har frågat hur mycket mer det sliter på insidan? Samt hur breda däck? Alla "sportbilar" med breda däck sliter mer på insidan... Tycker i vilket fall som helst att du ska göra en 4-hjulsinställning. Bör göras minst vartannat år. |
|
|
Blir till att byta däck och pendel stagen och göra en hjulinställning. Däcken är 235 allt original. Hur länge är livslängden på ett par dämpare? /Fredrik |
|
| Mugello: Original är 225/45/17 resp 245/40/17. Gör som jag: Byt ALLA bussningar inkl dämpare o fjädrar runt om (jag har iofs inget problem med onormalt snedslitage, trots att jag har 8*18 resp 9*18 M3 E46 fälgar. Dock så skall jag sätta på original M3 GT 17" fälgar i sommar. | |
|
Blir väl svindyrt med alla bussningar eller? |
|
| Nå är bilen sänkt eller inte? | |
| Jag har inte så bra koll faktiskt, köpte alla bussningar/leder i vintras från en tysk BMW-handlare, fick ungefär 25-30% rabatt, men då var det massor med grejer för närmare 18". Men jag gissar på att alla bussningar/leder går lös på gissningsvis runt 8". Sen tillkommer monteringen, o vad den kostar vet jag inte riktigt än, har fått en preliminär tid för arbetet iaf. Då hela bakvagnen skall ner o blästras/målas så gissar jag på en arbetskostnad kring 15" (gav 18" för ett mer omfattande jobb på E34:an så jag hoppas 15" räcker!), men då ingår även "lite framvagn", byta en packbox i diffen samt 4-hjulsinställning. Det som kommer tillkomma är diverse bultar som måste bytas, vilka dessa blir ger sig (tänker INTE byta alla bultar denna gång, bara alla bultar skulle gå loss på 3", tänker inte göra samma resa en gång till). Har man tillgång till lyft o kan skruva en hel helg så grejar man det, men det är en hel del jobb, runt 25-30 timmar fick jag i uppgift för bakvagn/diff enligt mina önskemål, säg att man klarar sig på knappa 15-20 med mer normala önskemål. Tanken var att göra jobbet själv men jag insåg snabbt att det blir svårt/omöjligt utan en lyft. Skall väl inte påstå att jag skiter i vad det kostar för det gör jag absolut inte, men jag tycker att runt en 15" är rimligt för det jag skall göra, har liksom inget alternativ. Bilen är totalt i molekyler för tillfället (saknar inredning, lister, bromsar osv) så jag har en hel del att "renovera" innan den kan rulla ner till verkstaden, men nu när man fått en preliminär tid kanske man kan sätta fart o få tillbaka motivationen.... | |
| Ja den är sänkt med h&r fjädrar som står i första inlägget!! | |
|
Vilket däcksfabrikat som sitter på har också stor betydelse för slitaget. Vissa märken "försvinner" på innerkanten, medan andra inte gör det. Egen erfarenhet ger att Kumho måste vändas på fälgen "halvvägs" bak på mina E39:or, precis som ett billigare GoodYear jag haft på E38:an. Conti och Michelin slits jämt, i vart fall de 225 och 245 breda jag provat. Min ena E39 är sänkt och den andra inte. För mig kvittade det vilket, "dåliga" däck nöts på insidan. Huruvida det jag just skrivit är tillämpligt på M3 E36 kan jag inte svara på. Däremot har en kompis till mig en M3 E36 med H&R sänk/sport-fjädrar och han har inga nämnvärda problem med sneslitage. |
|
| Ska nog testa något Michelin däck, något att rekomendera? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.