AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.602

Dåligt batteri eller inte?

Har bilen avställd varje vinter, och har då batteriet kopplat till underhålls laddning. När jag nu ställt på den så tappar den datum och tid, samt visar att batteriet är lågt laddat. Plockade ut batteriet och det visar grönt i check fönstret. Kopplade det ändå på laddning, men har fått samma problem igen. Märker inget annat (typ trög att starta). Kan det ändå vara batteriet som behöver bytas ut?
Vilken bilmodell/årsmodell rör det sig om?

FP
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Har du mätt spänningen? Ett frisk och fulladdat batteri skall ligga på ca 12,7V.

/H
Batteriet verkar OK, annars ingen pigg startmotor osv. Elektronik osv i en bil är designat för en besvärlig elmiljö, t.ex spänningsfall ner under 9V vid start, korta spänningstoppar långt över nominell spänning vid in/urkoppling av induktiva laster, och en "normal" nivå runt 12-14,5V vid drift.
Batteriet misstänks ofta på helt fel grunder som orsak till olika problem.

FP
Raven71
Jag skulle sätta mina surt förvärrvda slantar på batteriet. En cell är nog dålig och så fort du belastar batteriet så dyker spänningen så lågt att klockan och datum nollställs.
Du kan ju prova att lägga i en 1ans växel(ingen koppling) och se om bilen orkar dra sig frammåt på startmotorn eller om du får flipperspel i instrumenteringen dvs inge kräm i batteriet.

/J
Det händer att en cell kortsluter, eller går mot ett avbrott. Skulle starten vara pigg då, som trådskaparen beskriver det?
Nu skulle det verkligen vara intressant att veta bilmodell och årsmodell, långt ifrån alla bilar har klockor osv som tappar tiden vid korta avbrott eller spänningsfall, som t.ex vid start. Det vore snarare ett konstruktionsfel i bilens elektronik.
Värt att veta är att indikeringen på batteriet som visar grönt endast representerar en cell, en eller flera av de andra fem kan fortfarande vara dåliga.

FP
Tack för ert engagemang!

Det är en BMW 523 år -06 med automat låda.
OK.
Kan du beskriva lite mera, är det i bildatorn som batteriet beskrivs som dåligt laddat? Snurrar startmotorn friskt och raskt som den normalt skall göra, eller sakta och segt?
När försvinner datum och tid, är det när du har batteriet borta en längre tid eller vid startögonblicket?
Det kan vara så att din bil blir lurad av att du laddar batteriet externt utanför bilen. Då behöver batteriet sitta i en tid för att bilen skall adaptera batteriet kapacitet, detta kan ta ett tag, dagar eller nån vecka eller mera.
Det kan givetvis vara så att batteriet är svagt, spänningen sjunker mer än tillåtet under starten och bilen rapporterar då detta. isf hör du att starten är segare än vanligt.
På tidigare E39 även utan bordcomputer får man denna varning i form av kort-långt pip i gonghögtalaren när batteriet behövde laddas.
Om problemet med låg laddning kvarstår så behöver batteriet bytas ut, det brukar klara 5-6 år lite beroende på omständigheter osv. Grön indikering är ingen garanti, se tidigare inlägg.

FP
Raven71
Folke
Jag hadde just det felet på min och det visades sig på så vis att bilen och startade hur fint som hellst när jag hade i motorvärmare/kupevärmare (har batteriet under baksätet) dvs när batteriet var varm. Men om jag lät den stå utan och var kall så klickade det bara när jag vred om nyckeln(detta var på vintern).
Dessutom så behövde man bara ha i laddaren i några minuter innan laddaren vissade fullt batteri och bilen startade hur bra som hellst.

Mikael
åk till nån som kan göra ett belastningsprov på ditt batteri. Borde finnas på närmaste verkstad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.