|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! Jag är en olycklig ägare till en 325 -09 och hoppas att nån kan hjälpa mig. Jag köpte min Bmw sommaren 2011 och den gick fint fram till 2012-02 då plötsligt motorlampan tändes och motorn tappade kraft och började rycka. Efter några omstarter var den normal igen och jag körde en vecka innan samma sak inträffade igen och då var det raka vägen till verkstan där det konstaterades att högtryckspumpen hade sett sina bästa dar. Efter lite snabb sökning på forumet här verkade detta inte vara en helt ovanlig operation och förstås byttes denna på verkstan. Två dagar gick innan det var dags för samma problem igen och raka vägen till verkstan. De tog in den och denna gång byttes alla tänstspolar. Två dagar senare hände samma sak igen och jag fick återigen sätta fart mot verkstan. Denna gång byttes spridare och tändstift på cylidern 3-4 enligt uppgift då det tydligen registrerades ett felmeddelande från dessa. Verkstan skall nu även ha skickat en felbeskrivning till huvudkontoret för svar. Hämtade ut bilen idag (då hade verstan inte fått svar från huvudkontoret) och den rullade inte många mil innan det var dags igen. Verkstan har även testat "databoxen" utan att hitta nåt fel på den. Vad jag förstår så har även verkstan testat byta spidare från tex. cylinder 1 till kanske 3 och fortfarande kommer felmeddelande om att spridare och tändstift på cylider 3-4 inte fungerar korrekt. Nu har nån verkligen chansen glänsa i forumet med att hjälpa mig med min mardröm. All hjälp uppskattas. Tackar på förhand. | |
|
Jag kan tilägga att bilen "stannar" (dvs tappar kraft, börjar rycka, motorlampan tänds och jag måste starta om den) endast kort efter varmstart och aldrig vid en kallstart. |
|
|
Hej, här läst att även NOX-givare kan strula. Vet dock inte om detta är det problem... /H |
|
|
Finns ett par långa trådar om N53s "driftsäkerhet"....... Kanske bättre att samla problemen där? Trasig NOX-givaren kan tända motorlampan men inte orsaka att den går så här dåligt. Svårt att ställa diagnos utan uppkoppling. Kanske inte är ett av standardfelen denna gång? Bilen kan även gå bättre om NOX-givaren är trasig utan tänd lampa . Soppaförbrukningen ökar 10-15 % då den inte går magert. Fråga verkstaden om de inte kan byta alla spridare om det inte är gjort tidigare, lite beroende på när bilen tillverkades. Om spridare byts måste individuella stämplade flödesdata programmeras. Det känner de säkert till. |
|
| Kanske ett långskott men... Har du otur har högtryckspumpen gått sönder i mindre partiklar som sätter igen spridarna. Be dem kolla efter spån i bensintanken. | |
|
Det har inte registerats några felkoder för NOX-givaren så vitt jag vet. Superstar: Sitter högtryckspumpen i tanken eller hur menar du att spån skulle hamnat i tanken? |
|
| Nej den sitter inte där men tänker att den det har hamnat spån av den i bränsleförandel edningar och sättet igen spridarna. | |
| hade samma problem, finns i annan tråd, men efter att BMW bytt högtryckspump, alla tändspolar, alla spridare...så verkar allt fungera ok,men givetvis så har jag problem med att känna trygghet med den här motorn (å andra sidan vad är alternativet...bmw's sista sexa i normala effektklasser..) | |
|
Hej Min gick längre på startmotorn och lampan tändes. BMW skötte det snyggt och bytte pumpen på garanti, trots 4 år gammal bil. Du verkar ha ett annat problem med din. Informera gärna vad det var. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.