AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.333

Byta bromsrör e24

SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Hej,

Någon som har information detta, då det är hela bromrören som skall bytas. på en 635a årsmodell 1985

Går det att köpa färdigbockade från bmw eller tvingas man göra egna?

Om dessa finns färdiga att köpa och någon har priser eller artikelnummer vore det kanon, annars blir det en ny projekttråd enligt standard.

Tacksam för svar =)

jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
realoem.com eller bmwfans.info
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Ok, tack ska kolla bmwfans.info för på realoem.com finns bara de korta bakre rören och de främre de längsgående under bilen har jag ej hittat.

jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
Länk

borde inte dessa vara dom längsgående? Läng=3315mm
Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Låter och ser nästan för bra ut för att vara sant. Är det sant så vill jag veta det :-)
jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
att de går köpa färdiga bromsrör? jag köpte nya bränslerör hela vägen till min föredetta e28 520. bränslerören var färdigbockade och klara, billiga också! dock gick det ej att sätta dit de utan att plocka ner bakvagnen så jag kapade av dom och skarvade.

men bromsröret jag köpte, bara ett kort till vänster fram fick man bocka själv vilket var liute trixit med vanliga stålrör(?)
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Kanon det är säkerligen det röret men från skissen får jag inte ihop det tycker inte det överstämmer med hur bromsrören är dragna idag men jag kanske missminner mig. :D hoppas kan man ju alltid göra med så moderat prissättning
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Gör egna av kopparrör så slipper du de eländiga stålrören som är svårbockade och rostar.

/Johan
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Johan,

Man får väl ge det ett försök är det någon som gjort detta sedan tidigare på e24an? jag ska parkera mig i garaget i helgen så då får man se vad väljer för väg.

//Patrik

Visa användare
588
Grym&Elak
320d T -12
635 Csi -88
Är inte bmw-rören av koppar?!? :-(
jo
972
johnor
Original E24 är järnrör, vad som säljs idag har jag ingen aning om då jag gör mina egna bromsrör.

Johan
jo
114
jonatan_m535 -85
M535i -85 Alpinvit
320iT -04 titansilver
tror inte någon har kopparrör som orginal? i vissa sammanhang är inte ens koppar lagligt. Men bmw monterar de själva på verkstan.

underhåller man sina rör så håller ju stålrören bevisligen ganska länge.. mina från -77 är orginal. lika så mina på m535:an
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Johnor, vad kostar det att göra egna bromsrör i koppar ?(materialkostnader tänker jag på)

jo
972
johnor
Kopparrören kostar inte mycket. Koningsverktyget finns i olika versioner och jag rekommenderar att köpa det lite dyrare, typ 600 kr. Är det bara ett rör du ska byta så lönar det sig inte att göra själv, ska du göra 2 eller fler så betalar sig verktyget ganska snart.

Svårighetsgrad 0 skulle jag vilja säga art göra själv.
Johan
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
johnor, tack för utförligt svar, byter nog båda när jag ändå är i farten, e24an låter aldrig elden i plånboken slockna...

Kvinnor och bilar har ju det gemensamt så det är nog bara att konstatera att det man gillar mest kostar pengar.

Nu spårade det ur...

Tack för alla svaren !
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
HAHA

har inte hunnit med att byta bromsrör så jag var uppe på bmw och kollade prisuppgift :D

10,000kr skulle de ha för att byta bromsrör på e24 an, sjukt!!
jo
972
johnor
Ett sätt att tala om att de inte vill göra jobbet.

Johan
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Jo blir att göra egna,

totalkostnad (material och vertyg ) från biltema.

ca 1640kr med dyrare koningsverktyg
ca 740kr med billigare koningsvertyg (det som används i mekartips för skarvning av bromsrör)

jag anser att de direkt kan säga att de inte tar sig an dessa typer av uppdrag Istället för att i princip pissa på sina kunder.

Synd om dem som inte har någon garagevana utan tvingas betala dessa summor, tror många vänder sig till märkesverkstäder när de får nedslag på besiktningar etc.

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Biltema har olka längder med passande nipplar även skarvdelar för att skarva ihop flera rör. Länk

628csi
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.