|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är stolt ägare till en e21 323i från 79 men är lite förundrad över. Till att börja med så skar diffen i höstas och har nyligen bytt ut den mot en bättre begagnad från Tyskland. Det värkar funka fint men varför jag berättar det är för att det kanske kan finnas en anledning varför den skar från första början och vill gärna att det inte sker igen. Det rör sig alltså om att den går väldigt ryckigt och ryckningarna är ojämna, ryckningarna verkar alltså inte konstanta. Det är kraftigare blandat med mindre "hugg". Den rycker på alla växlar och vid marschfart 2-3000 varv för att avta mot högre varv. Det ska väll tilläggas att det ser ut som en schweizerost runt byxröret mellan bukarna... Vad kan det då vara undrar jag om det är någon som kan tänkas veta vad det kan röra sig om? Tacksam för svar! | |
|
Tändning? Tändkablar, stift, rotor, fördelarlock? Orczy,äger röda faran. |
|
|
Hej igen och tack för svar! Har nu bytt allt - rotor, fördelarlock, kablar och tändstift. Det behövdes då det mesta var skit och gjorde så motorn gick betydligt bättre men inte bra Den går ojämnt och rycker fortfarande på trean och allra mest när den är varm, från lägre varv och upp till ca 2500-3000. Så nu funderar jag på om det kan vara undertrycks-systemet med avgasåterföringen, vakuum-kontakter, varvtalsrelä, termokontakter, undertrycksbegränsare osv som spökar. Detta är ju unikt för bilar i Sverige och Australien och jag undrar om det bara är och rycka bort och om det är något man ska tänka på innan men "lättar". Tack igen! Mvh |
|
|
Lyfter denna tråd då jag har precis samma problem på min 318i. Någon som har några fler förslag? Eller kanske trådskaparen har fått till bilen och kan berätta vad som var felet på hans. |
|
|
Hej. Jag hade liknande problem på min 318i -80. Det var avgasåterföringen. Fann då att om jag tog bort en liten kontakt vid växelspaken som indikerade att 4an var ilagd så försvann problemet. För mig kom ryckningarna endast vid jämn gas på 4an. Riwa |
|
|
Tja! Jag ryckte ut hela systemet och pluggade allt. Den gick sedan rent och gör fortfarande. Detta system är för övrigt otroligt dåligt ur ett flödesperspektiv vilket gör att motorn har svårt att andas. Ett tips kan vara att försöka få tag i de andra grenrören som inte hade EGR-systemet. Jag införskaffade ett extraktorgrenrör när jag ändå var på gång. Kul att det är ett antal e21or som fortfarande lever. AR |
|
|
Tack för snabba svar. Har nu provat att koppla bort slangen från grenröret, men de vart ingen skillnad. Jag har även provat att ställa co lite men de vart ingen bättre. Börjar fundera om de kan vara något med tändningen att göra? |
|
|
Hej igen, har nu provat följande: bytt tändkablar, justera ventilspel, rengöra luftmängdskivan eller vad de nu heter, bytt alla slangar till insuget och dragit åt med riktiga slangklammer. Vridit fördelarna något mer förtändning och den började gå betydligt bättre men ändå inte helt perfekt. Törs inte vrida på något mer. Någon som har tagit isär bränslehuvudet/bränslefördelaren ? Har fått tipps om att någonting kan kärva där i när bilen stått länge? Mvh/simon |
|
|
Jag skulle inte ta isär luftvågen och bränslehuvet. K-jet är riktigt grinigt att hålla på med. Jag ledsnade och bytte till Motronic. Ångrade jag aldrig! Bytt bränslefiltret? Tändningen brukade jag krana på tills den började mota när man drog på starten och sen backa liiite så den slutade mota. |
|
|
@AR Jag hade en BMW 320i E21 (1981), som hade ett liknande problem som dig. Jag upplevde oregelbundna ryckningar vid låga varvtal speciellt vid belastning, som t.ex köra en uppförsbacke. Tog då ur spridarna och lämnade in dem på en ultraljudstvätt, då försvann alla problem men tyvärr tog det ett halvår så var problemen tillbaka... Men det var nog ganska så tydligt att det var spridarna som var felkällan... Så mitt råd är att kolla spridarna! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.