|
|
|
|---|---|
| Hej! upplever at in bmw 735ia, känns slö på lågvarven, är det bara jag som ha den kännslan, som har e32 an 735 ia | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har samma motor, fast sitter i en E34 och med manuell växellåda. Upplever inte motorn som slö på låga varvtal (fast man kan inte jämföra med nyare motorer med helt ny design och teknik). Vilka varvtal tänker du på när du skriver låga varvtal? Effekten rinner på relativt linjärt men vid runt 3000-3500 varv/min blir den ett snäpp piggare. |
| vid starten up ca 2500 den segar sig i gång, man måste gasa mycket, innan det händer något | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
När du säger "vid starten", menar du från kallstart till motorn är varm? Eller menar du från tomgångsvarvtal till ca 2500 varv/min? När du säger "måste gasa mycket", menar du att du måste ha gasspjället helt öppet för att du ska få ut någon effekt från motorn eller menar du egentligen att du måste ha ett högt varvtal? Enklast är väl att göra några grova sanity checks, tex segdragningstester 80-120 km/h på hög växel och jämföra vad som står i instruktionsboken. Är ju inte någon exakt vetenskap, men borde ju ge någon typ av indikation om allt står rätt till. Provade för skojs skull att mäta 80-120 km/h på fjärde växeln på min 535i E34 och gick på 9.0 sekunder. Fast man bör ju göra några pull för att få någon typ av tillförlitligt medelvärde. |
|
från tomgång till ca 2500 ungefär. upplevs ibland som att den vil i väg men , att något bromsar ( pulserande effect 80 -120 går den som dem ska, /på lite högre varv) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.