|
|
|
|---|---|
|
Är spekulant på en A6 årsmodell runt 2000, kombi med automat. 2,4 V6 eller 2,7 biturbon lockar. Men har dålig koll på vad som brukar krångla på dessa bilar? Vad är vanliga fel? | |
| Låter dyrt. Varken bränslesnål eller billig service. Kolla upp vad det kostar att byta kamaxelrem! | |
|
2.7T har problem med spruckna grenrör och trasiga turboaggregat. Räkna med 1.2-1.3 liter milen blandad med den motorn också. Kamremsbytet är inte så farligt dyrt på 2.4an. Stora servicen inklusive kamremsbyte kan du få för cirka 10.000kr. ------- //Lövet |
|
|
Räkna inte med att 2.4 går mycket billigare. Fruktansvärt slö är den också Audi är inte direkt känd för att bygga varken pigga eller snåla V6or utan överladdning. // 4 cyl är INTE en riktig BMW |
|
|
2.4 vill gärna dra olja enl 2st arbetskompisar som äger dessa modeller (-03samt -04 2.4 ). Drar enl dessa herrar blandat ca 1,2-1,4 liter/mil. Landsväg ner mot 0,8lit/mil med snäll högerfot ;) |
|
|
Har 2st 2.4or, en 165hk och en 170hk. 170hk motorn drog absolut inte särskilt mycket olja. 165 var värre men det är inte mer än exempelvis BMW M54 motorn. Slö? Tja, 165hk/170hk i stora bilar är inga raketer förstås men de går mjukt och fint. Piggare än en 520 2.2 känns de exempelvis. ------- //Lövet |
|
|
edit: Har haft osv ------- //Lövet |
|
| Provkörde en 2,7T för ett par år sedan, körde snällt men den drog mer än min dåvarande 740! | |
|
Löfgren: Vad fick du för förbrukning på landsväg med dina 2,4? Manuella eller automat? Den jag tittar på har bytt kamrem och vattenpump ganska nyligen. Hade varit kul med något annat än en E39 känner jag! |
|
|
En var manuell, en var Multitronic. Snitt för den manuella cirka 0,95 blandad, Multitronicen drog några centiliter mer. Blandad körning med mycket motorväg. Kommer inte ihåg några rena landsvägssiffror. Mitt minne är främst en känsla att motorn drog typ lika mycket hur hårt man än körde. Det gick inte att fisköra den ner till låga siffror men å andra sidan drog inte förbrukningen iväg om man körde hårt heller. ------- //Lövet |
|
|
Tack för tipsen grabbar. 2,4 V6 verkar ju vara iskalla på marknaden så det kanske är prutläge. Har inga problem med att lägga lite mer på bensinkontot då jag ändå mest "nöjeskör" och inte pendlar. Återkommer när jag kollat på bilen. |
|
|
Modellår 2002 fick A6an en facelift, vissa saker blev bättre men ett fåtal försämrades. Biturbon ska du kunna köra på under 10 l/100 km på landsväg eller svensk motorväg (högerfilen) med manuell låda. Förbrukningen stiger till ca 13 liter om man snittar ungefär 130-140, återigen manuell, om automaten vill ha mer kan jag inte säga. Grenrör och turbo skulle jag inte oroa mig det minsta för, förutsatt att de tidigare ägarna vet hur och när man gasar samt inte bytte olja med 3000-milaintervall. Du kan få byta stagen i framvagnen någonstans mellan 10 och 15 tusen mil men det är inte speciellt dyrt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.