AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.332

E39 2002 M54 - Kall motor = ojämn tomgång - servo samt ac påverkar varvtalet

17000 mil + nytt batteri.

Som rubriken säger så pendlar motorns varvtal ibland vid kallstart. Främst efter man kört ett par hundra meter och ställer sig vid ett trafikljus, då hoppar mätaren hundra varv upp och ner. Jag kan dessutom framkalla symptomen genom att (med kall motor) vrida på ratten fram och tillbaka snabbt. Likaså om jag slår på och av Ac´n så uppstår samma symptom fast med myckdet mindre resultat.

Dessa problem uppstår aldrig när motorn är varm.

Vad kan det vara för fel?

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Läs av felkoder, det är den enklaste starten på felsökning.

//Magnus

tack för svar. Glömde informera om det men den visar tyvärr inga felkoder.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att tomgångsmotorvarvet pendlar när motorn belastas temporärt är fullt naturligt!

Om varvtalsvariationen är så stor att motorn nästan stannar kan det vara symptom på sliten vanos-enhet med genomläck av oljan i dess två stora kolvar som styr de vinkeländrande dreven till kamaxlarna.

Tydligen har BMW valt en gummikvalitet i o-ringarna/tätningarna till dessa kolvar som hårdnar med tiden av motoroljan och värmen...därmed läcker de igenom och vanosen fungerar inte som det är tänkt.

Finns renoveringssatser från firmor i USA med bättre materialval - sök om detta på U-tube.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kan vi utesluta Temperatursensorn helt och hållet?

Länk

Om det vore vanosringarna borde väl motorn gå lika dåligt hela tiden.
Glömde säga att ömma inte är original men orm kvalité
Dumma stavningskontroll. Lmm och oem kvalité ska det vara.
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Tackar för ett gott skratt Lito! (har ibland samma prblm :)

Att varvtalet varierar med ACC är det väll normalt? Om jag har förstått det rätt beror det på ökad generatorbelastning, det är väll därför bensinförbr sägs öka medACC på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
AC:n behöver en kylkompressor som i sin tur drivs av motorn.

En kompressor kan kräva effekt motsvarande flera hästkrafter i vissa fall, så det är inte konstigt att tomgångsvarvet svajjar till när kompressorn slås till.

Likaså är det med en styrservopump - även den drivs av motorn för att pumpa runt olja hela tiden och vrider man på ratten ökar belastningen i oljeflödet - görs rattvridningen med motorn på tomgång, ökar belastningen på motorn = svajjande tomgång...

Alla belastningar som läggs på motorn måste "betalas" med bensin - därför använder sig flera tillverkare numer av elektriska styrservon och variabla kylkompressorer etc. - då belastar man bara motorn när funktionen används och förbrukningen minskar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Aha! Jag ändrar mitt inlägg så att det ser precis ut som Johan B's. Det skulle det ha gjort utan inblandning av stavningskontrollen ;-)
Det märkliga är att om jag pumpar på bromsen när svajet inträffar så stabiliseras tomgång direkt. Verkar som att det har med något bromsvakum att göra. Någon som har en idé?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.