AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.553

Led istället för "bulb" reg-belysning?

Tjena!

På min e46 har ena regplåtsbelysningen slutat fungera. Tänkte byta lampan men insåg fort att det inte funkar. Helt sönderärgat och helt enkelt en lögn att få kontakt.

Hur ska man lösa problemet? Går det att fixa så att man bara tar bort socklarna och ersätter de med en sockel som tar emot LED? Om någon har en bra idé så hojta gärna till och länka gärna till något ÅF om de finns.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går kanske att "McGywer-fixa" men klart enklast är att byta handtaget med armaturen.

Jag lyckades flytta över den lackade ytterlisten till den nya när jag bytte. Fick dock såga sönder den gamla trasiga listen för att ytterlisten skulle släppa i clipsen utan att gå sönder - men det gjorde ju inte så mycket då den ändå skulle skrotas.

Länk

Att byta till LED, ger troligen en varning i displayen om trasig lampa.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På E39 ges ingen varning (däremot lagras en felkod) för nummerplåtsbelysningen, kanske är samma på E46 då det är samma generation.
Felkod och ev varning går väl avfärda med någon typ av motstånd.

Iallafall så är det väl enklast att byta hela armaturen ja, men frågan är vad det kostar och om det är värt det.

Dock får man väl snart nedslag på bilprovningen om detta. Lyser just nu bara den ena lampan där.

Hade varit intressant med lite mer förslag på lösningar, är väldigt sugen på Led där bak.
Tittade in på xenonkungen och fann bolt-on Led som ska passa där bulben sitter idag.

Lite korkade fråga kanske men är dessa bulb-lampor samma som halogen?

Kika in själva och se:
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har bytt till LED på båda mina bilar och ingen ger felkoder.

E46 tror jag inte känner av på skyltbelysninge men det gör däremot e65.

Frågan är ju om du inte har nån kontakt nu pga ärg, varför skulle det funka om du köper nya insatser?

Att denna del ärgar verkar rätt vanligt, och oftast behöver man byta listen. Har gjort det på en sedan, tar en kvart men då biten köps grundad från BMW måste den lackas alternativt fixas som nämns tidigare i tråden.

Niklas

Fransosen
Var mer inne på att plocka ut kontakthuset där bulben sitter i. Och sno strömen som går där och koppla på någon sorts led. Sedan bara sätta dit plastglaset igen. Vet inte riktigt hur det ser ut ännu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.