AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.988

Nya strålkastarglas till facelift E38?

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Hej,

Tänkte bara kolla om det finns nåt alternativ till BMW själva när det gäller att få tag på nya glas till strålkastarna till faceliftad E38? Har sett att det finns alternativ till pre facelift iaf men verkar va magert utbud till de senare. Har sett att Schmiedmann har men det var enbart BMW original och fanns ej i lager.

Har nämligen plockar ner stötfångare och sidokjolar för lackering så jag antar att det är bra mycket smidigare att byta glasen nu när stötfångarn är lös jämfört med att ta det senare och riskera att repa den nylackade stötfångarn.

Min lilla "renovering" börjar kosta multum så vore tacksamt om man kunde spara pengar på vissa saker.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Okej, hittade glas för 35 euro styck på Ebay.de men den polska försäljaren menade på att det skiljer på glasen mellan halogen och xenon, är det så verkligen?

Annars hittade jag Bosch-glas till facelift hos autoteile24.de för 85,99 euro styck.

Osäker på om länken kommer funka men det är artikelnr 1 305 630 327 och 1 305 630 328 som ska va rätt.
Länk

Hittade även en variant från Magneti Marelli men har bara sett dem hos försäljare i USA.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det verkar vara samma artikelnummer i ETK oberoende av lamptyp.
Är det glas eller plast i frontglasen?
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Med facelift blev det plast, innan var det glas.

Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Boschglasen går tydligen inte att beställa längre så jag antar att de har utgått.

Magneti Marelli verkar finnas ett gäng i USA för typ 76 dollar styck men antingen skickar inte butikerna till Sverige eller så tar de 100 dollar i frakt.

Nya BMW originalglas kostar ca 2000 styck, snart får jag väl ge upp och bita i det sura äpplet och köpa från BMW-handlaren iaf.

Har provat att våtslipa och polera men tycker inte resultatet blir tillräckligt bra.

Känns riktigt orättvis att pre facelift har så bra tillgång på nya strålkastarglas ;)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Låter märkligt att nya originalglas till E38 facelift skulle kosta 2000 kr styck.

Jag köpte nya originalglas (fast de är i plast...) på BMW för 2-3 år sedan till min 740iL med Xenonljus och då kostade de ca 500 kr/styck plus en hundring för ny tätningslist.

Jag tippar på att de kostar ungefär lika även idag.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Scmiedmann verkar ta cirka 1500:-/styck om jag kollat rätt.
63 12 8 381 327/328 bör originalglasen heta? Kolla länken samma glas oavsett xenon eller inte.
Länk

"You can call me Bon"
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag köpte mina glas i Augusti 2007 visade det sig nu när jag kollade kvittot, och då kostade de 470 Kr/styck ink. moms.

Verkar som de har gått om okristligt mycket i pris sedan dessa för nu står de tydligen i 120€ styck i online reservdelskatalogen, vilket brukar vara lite lägre än det slutar på över disk hos BMW här i Sverige. Märkligt om det stämmer måste jag säga. Och om det stämmer så var man ju dum som ett nöt som inte köpte ett extra par när de var billiga att ha på hyllan utifallatt....
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Jag har sett priset med egna ögon, det var strax över 2000 kr styck exklusive rabatt.

Kollar du Realoem kostar de 194 dollar styck. Att multiplicera med 10 brukar stämma ganska okej oftast mot svenska priser.

Men det verkar finnas lite hopp. Finns en polack på Ebay som säljer glas för 35 euro styck. Kopior givetvis men enligt dem på tyska 7-forumet skall passformen va helt okej på "glasen".

Han hävdade i ett tidigare meddelande till mig att de inte funkade till Xenonstrålkastarna men det är samma artnr oavsett strålkastartyp på originalglasen och användarna på det tyska forumet sa också att det inte ska va nån skillnad.

Så jag har mailat polacken igen och frågan om vad frakten till Sverige går på.

"also die passform ist einwandfrei!
ich habe auch beide mit den originalen verglichen:
alles an beschriftung ist wie bei den originalen, ob e-kennzeichnung, teilenummer und was da sonst für nummern sind... das einzige was auf den neuen fehlt ist: BOSCH als hersteller"

Kör google translate om ni inte förstår tyska.

Länk
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Jag köpte de polska "glasen". Lyckades pruta ner dem till 25 euro styck, dvs blev totalen 664 kr inkl frakt.

Provade montera förarsidans glas idag och passformen är riktigt bra. Var lite gjutskägg i ett hörn som jag fick ta bort med kniv men det var busenkelt.

Riktigt bra kvalitet för pengarna och de ser identiska ut med originalen bortsett från Boschmärkningen. Och jag är ändå rätt petig av mig och monterar inte dit några skitgrejjer så jag kan varmt rekommendera dessa om nån annan letar.

Så lite som de kostar kan man kosta på sig att byta varje år nästan :D

Taskig mobilkamerabild på i övrigt isärplockad bil.
Länk
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Länk

Så ser det gamla blästrade glaset ut, som sagt tappar man Boschmärkningen i hörnet där men det är ju inte så konstigt och för min del inte så störande heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.