|
|
|
|---|---|
|
Hallå alla, Vi sitter idag med en BMW 530 Touring -06 som tyvärr vi funderar på att byta ut mot en diesel. Tråkiga är att vi bara haft den i två månader och varit helnöjda med den, men då jag ska börja pendla till jobb så behöver vi får ner förbrukningen. Dock efter ha haft rak sexa så vill man ju inte helst ha något annat, utan vi tittar därför då på en 525 d touring. I och med att bilarna är duktigt mycket billigare nere i Tyskland så har jag spänt blickarna neråt dit. Är det nåt man ska tänka på? Är värmen etc lika bra på bilarna nere på kontinenten eller är den bättre uppe i norden i och med "cold climate" utrustningen? Våra krav är: Årsmodell 2008 eller nyare, Max 11k mil, Hifipaket eller uppåt, gärna comfortaccess, minimum sportstolar. Max 170k i pris. Har funderingar kring denna i Sverige, men den känns så billig att den lär vara en blåsning:Länk Känns ju väldigt billig iaf om man jämnför med bilpriser.se. Sen verkar den bara vara importerad för att säljas. Dock har den logic7 ljudpaket som jag gärna skulle vilja ha i bilen...;) Sen hittade jag denna i Tyskland:Länk Tycker denna ovanför verkar fräsch och bonus är att den har inbyggda solskyddsgardiner. Vad tror ni? Har ni några andra exempel eller råd? | |
|
Bilen på Blocket är alldeles nyimporterad och inte ens tagen i trafik så texten "Nu är det dags att sälja våran bil pga ändrade förhållanden" känns inte helt trovärdig... Utgå från att milen inte stämmer eller att det är något annat fuffens med den och är du ändå intresserad så låt en BMW-handlare göra en kontroll av Servicehistoriken och kontrollring mot stämplarna i serviceboken. Stöter du på några tveksamheter så är det bara att skippa bilen. ___ //Ulf |
|
|
En sak till att tänka på är att räkan lite på hur mycket ni kommer att pendla och vad ni kommer att spara med en diesel. Det är ofta inte gratis att byta bil då man ofta ger lite mer än man tänkt för den nya och kanske säljer den gamla lite för billigt. Sen kanske den nya bilen kräver någon åtgärd och tar du den själv från Tyskland så kanske det behövs nyckelkontroll eller något annat. I slutändan kanske det inte skulle kosta så mycket mer att köra vidare med er 530i. Bytte själv få några år sedan en mycket fin V70 2.4T mot en 320dAT när min fru fick jobb som krävde 16 mils körning per dag. Under den perioden så var det ofta priskrig på bensin medan dieseln var ganska dyr. Bilen var inte så snål som man hade hoppats och tappade nog under de 1,5 år jag hade bilen mer i värde än vad V70'n skulle ha gjort. Dessutom fick min fru jobb betydligt närmre efter bara ett halvår. Slutsumman av det hela blev nog att det hade varit en bättre affär att behålla V70'n... ___ //Ulf |
|
|
Det importeras en hel del 525d/530d som sedan säljs direkt efter de registrerats i Sverige. Inte sällan är namnet på säljaren i annonsen inte samma som ägaren och priserna är långt lägre än vad bilarna står i om man kollar på Subito.it, Autoscout osv. Den ekvationen är helt omöjlig. Surt som fasen när man har sin egen sv.sålda 525d -08 ute på annons och folk jämför med bilar som inte är realistiska överhuvudtaget. ------- //Lövet |
|
|
Den på Blocket har dessutom standardstolar, inte sportstolar. Mvh |
|
|
Den på blocket är fejkad. Så billiga bilar med dom milen finns inte i Tyskland. Jag tog precis hem en 525D -08 med lagom godis för 19500Euro. Mil 10500mil som är korrekt enligt BMW. Det är mer troligt att den bilen har gått 20-28'mil. dom säljs för 12-14'Euro. Jag tröttnade på dom blocket annonser som finns med skruvade direkt imp bilar som inte ens är in registerera i Sverige. Flera misstänksamma bilar: Länk Länk Länk Fråga blocket säljaren " Paret" efter Chassi nr och kolla upp den via BMW. I tyskland kan man få fängelse ifall man säljer skruvade bilar. Det är ganska stor skillnad mot Sverige det det i stor sätt inte händer något förutom ett ev återköp. Då skulle jag hellre köpe en Svensklåld variant med lite utr men som är korrekt. //Jimjam |
|
|
Batteriet verkar vara slut i tangentbordet. Ursäkta en del felstavningar och punkter, men ni förstår vad jag menar. //Jimjam |
|
|
Tackar för synpunkterna. I och med att vi bor i en mindre stad i norra skåne så blir det en del mil. Bara för att storhandla så är det 7mil t.o.r t.ex. Sen på sommaren så blir det sommarstugan och dit är det 26mil t.o.r och upp till mina föräldrar a.k.a lilltjejens farmor och farfar är det 60 resp 110 mil t.o.r och utöver detta så blir det pendla 5mil om dagen till jobbet. Blir ju en hel del mil. Har väl legat på 2000mil om året innan och då har vi snålat med långresorna och jag varit arbetslös. Får väl säga att den i Lomma nu helt enkelt går fetbort. Såg också att det verkar som om en del sena -07:or har 197 hk motorn också? Vad tycker ni är rimligt för en 530 Touring -06 med 9400mil på mätarn? Har comfort access, advantage och comfortpaket samt komfortstolarna i den. Sprillans nya 245/40 R18 Goodyear Eagle F1 asymmetric däck och givetvis fullservad på BMW med nytt microfilter samt nya tändstift. Bilpriser.se låg upp till 173k för den. |
|
|
jimjam1: Vad tror du om denna?Länk |
|
|
Det är gamla mod. Köp hellre en LCI mod där bilen dra klart mindre bränsle. När det gäller priser så får man vad man betalar för. Jag letade efter bilar där dom skriver i annonsen att bilen är krockfri. "Unfallfrei" JAg ringde på några billiga bilar (~17':-) och där var firmorna ärliga och informerade om repor och ev någon skada. Bilar som jag skulle vara intresserad av: Länk Länk Länk //Jimjam |
|
|
Jag skulle i första hand titta efter bilar med komfortstolar. Mvh |
|
|
Säger som jimjam, det finns inte sådana bilar i verkligheten som gått dom milen till dom priserna. Roligt att dom skriver "pga ändrade familje förhållanden..." när dom helt sonika försöker tjäna en hacka på att plocka en bil från tyskland. Tycker man generellt ska bli misstänksam bara mot folk som ska sälja sina bilar efter en månad. Kenneths: kolla bilpriser.se Dom brukar stämma, och många följer deras riktlinjer. När vi köpte våran bil så märkte jag ganska snabbt att det är svårt att hitta en vettig bil för en vettig penning som inte gått runt 13-15k mil, ska man ner mot 10k så drar priserna iväg snabbt. |
|
|
Oj tackar för alla svaren! Trodde bilen jag länkade till var facelift, så där ser man hehe. Tur man har er mina eminenta herrar så man inte blir lurad...xD Denna Länk fick mej att tända på alla cylindrar så att säga. Är väl dock bara stndard stolar? Har ju komfortstolar idag, men man kanske klarar sig? Megachef: mjo, insåg ju det ganska snabbt själv. Verkar som om man ska klara sig med våran budget så blir det till att importera. |
|
|
Har du komfortstolar idag så kommer du inte bli glad att sitta i standardstolarna, de är faktiskt inte speciellt bra i E6x... Sedan undar jag om du egentligen tjänar något på att byta? För de extra pengar du lägger upp för att köpa en ny bil (igen) så får du en hel del bensin... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Hur många mil kör du per år idag och hur många mil per år med de nya förutsättningarna? Jag tror som andra redan påpekat att din besparing inte blir så stor som du tänkt dig. __________ Mvh Grelle |
|
|
det som glöms bort lite i diskussionen ovan är den största kostnaden i bilägandet, dvs värdeminskningen. Där gäller det i detta fall att fundera på hur mycket din nuvarande bil kommer att falla i värde jämfört med en bil som du funderar på att köpa. Den kostnaden är normalt avsevärt högre än skillnaden i förbrukning mellan din nuvarande bensinbil och en tilltänkt dieselbil. Sannolikt kommer dieselbilen ha ett i procent lägre värdefall, sen är det beroende på hur mycket du måste ge i mellanpris för att byta upp dig. Så skulle jag räkna om jag vore dig. Kör man 2000 mil/år så tror jag att det går på jämnt ut i förbrukningskostnad, men normalt har en dieselbil bättre andrahandsvärde. Jag kör därför själv diesel av denna orsaken. /Anders |
|
|
Att köra diesel för bättre andrahandsvärde känns som den mest rimliga orsaken till att ha diesel, samma inställning har jag. Men om man räknar på skatten (på min bil) antal mil/år så går det ungefär jämt ut för mig. Det man också bör tänka på är efterfrågan på marknaden efter bilar. Alltså om det finns överskott eller underskott av just din bil, därefter styrs priset. En annan sak är att det såldes 40 % diesel bilar (minns inte för vilken period) men att efterfrågan blir större märks tydligt. Därav går priset också upp för diesel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.