|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ta kontakt med Christer Andreasson på V-Tech. Han har svaren ni vill ha =) Han äger bla "Dieselmonstret"..335DA Coupe 411 hk 840Nm. Fingerspitzgefühl. |
|
|
deejaywasp: Det luktar lite... //S |
|
|
Ja det luktar, rätt mycket tom. // Mvh Andreas |
|
| Min luktade ganska exakt som en dieselstadsbuss när den ger gas efter rödljus, spelar kanske inte så stor roll på en Peugeot men har man en premiumbil blir det ganska packigt att bygga om den till en stinkbomb, lite för mycket hillbilly. Nästan enklare att byta partikelfilter var 20 000e mil trots att det kostar en slant - finns ju fabriksrenoverade filter att köpa billigt nu dessutom ! Däremot skulle man ju kunna sätta på ett större filter om man nu vill trimma extremt men slippa bli gatans stinkbomb, fast det större filtret måste naturligtvis värmas rätt för att bränna partiklarna. Men det bör den som åtar sig att mappa en dieselbil klara. | |
|
Jag håller helt klart med dig. Men hur länge håller ett filter egentligen? Min iDrive säger 13K mil kvar till byte och bilen har gått 24K. Är det inte bytt så känns det nästan för bra för att vara sant. Just nu luktar bilen bara lite badhus :D Ingen dieselavgasstank. Hur mycket tdigare spoolup får man utan PF... Är väl det enda jag retar mig lite på i nuläget. Mvh Chrille |
|
|
Runt 20000 mil brukar filtren hålla till Peugeot 1,6 liters HDi förutsatt att man kör blandad körning, kör man mycket stad med tomgång och låga varv är hållbarheten kortare, kör man enbart långresor i motorvägsfart kan hållbarheten vara mycket lång. Bytesintervallerna varierar dock en hel del mellan bilfabrikaten fast räknar man hur mycket billigare skatt man får per år med partikelfilter så är milkostnaden som själva filtret utgör väldigt låg. Mitt filter var 79% igensatt vid 19 800 mil när jag köpte bilen och det var aldrig bytt, men bilen hade mestadels gått långresor och körsträckan var 9000 mil de sista 2 åren, BMW verkar ha likvärdig eller tom. snudden bättre bytesintervall på sina nyare dieslar med partikelfilter. Även när bilen säger att filtret är igensatt kan man normalt köra minst 1000 mil eller mer, bilen måste varna tidigt så det finns marginal att byta. Man har ju hört skräckhistorier om folk som mest kört stadskörning och satt igen ett filter på 5000 mil och struntat i att byta så det varit i princip helt igensatt vilket resulterat i att turbon tagit stryk av för mycket värme under för lång tid, men det är som sagt skräckhistorier och jag tvivlar på att någon skulle fortsätta plåga en bil som går uppenbart urdåligt. |
|
|
deejaywasp: Ja, vad ska man jämföra med, svår, men mycket av lagget försvann , dock inte allt, tyvärr. Från steg 2 till moddad steg 2 då med hänsyn tagen för saknad av pf var det en märkbart stor skillnad. Man lyfter ju hela effektkurvan uppåt i hela registret. Är den moddad på något vis? //S |
|
| serviceintervallet på min kärra säger att det är 16´000 mil kvar till byte av PF, men det var jag tvungen att byta för ett tag sedan. verkar inte vara kopplat till behov utan snarare till antal mil, vilket inte behöver vara samma sak. | |
|
ballsam : Varför skulle det vara kopplat till mil och inte till behov ? Jag tror att miltalet som anges är ett ungefärligt tal som kommer att ändras under resans gång beroende på körsätt och antal starter, precis som att servicen infaller lite olika beroende på körsätt, antal starter, antal uppkörda liter bränsle osv osv., Jag vet att Peugeot mäter flödet innan och efter PF och att det är en parameter som avgör när det skall bytas och att det inte är ett fixt miltal. Varför skulle BMW vara mindre avancerat och hålla sig till fixa miltal när behovet är helt olika beroende på körsätt ? |
|
| Om man bygger helt eget system, räcker det att ansluta sensorerna för tryckmätning till systemet ? Är tanken att sensorerna ska visa ett någotsånär liknande värde för att inte signalera igensatt filter , eller är det mer avancerat än så ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.