|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Vad har ni för erfarenheter av att köra BMW Diesel utan PF. Vad har skillnaden i ljud och motorkaraktär blivit? (moralkakor från miljopartianhängare undanbedes) Mvh Chrille | |
|
avgassystemen är förmodligen designat med strömmingsmotståndet som partikelfilter ger. - dvs det gör samma jobb som stötdämpare i hjulupphängningen när man kör på guppig väg ta bort sådant kan ge oväntade effekter med ibland betydligt sämre beteende och ojämn moment över varvtalsområdet för att tryckvågorna i gaserna i avgasaröret börja studsa fram och tillbaka vid vissa varvtal. OK. du har förmodligen turbo så verkan av det mildras - men som sagt, ibland går det inte bättre som man tror bara för att man rensar... |
|
| Har en kompis som kör 535dA med borttaget filter. Dessutom mappad till 350 hk. Går som ett skott men ryker svart vid fullt gaspådrag. | |
|
Är det bara sparsamma, (dumsnåla), typer som kör dieslar!? Det är väl lag på att ha partikelfilter!? |
|
|
xxargs: Jag har hört tvärtom. Momentdippar och dylikt skall bli mindre om bilen har detta med PF, effekten skall komma tidigare och bensinförbrukningen sjunka med upp till 25% Sim: Svartrök vid fullgas är manligt! Skiro: Ja, det och vridnarkomaner förstås. Jo, de bilar som har det monterat från fabrik skall ha det men besiktningens avgastest av dieslar är av den enklare modellen och bilen passerar ändå. Det är vid belastning det märks och då mäter dom ej. Låt oss inte spåra ut i en sådan diskussion nu. Mvh Chrille |
|
|
Troligast är att bensinförbrukningen kommer vara oförändrad efter borttaget partikelfilter. Dieselförbrukningen kan kanske påverkas dock.... ;-) |
|
|
är det någon som har några uppmätta förbrukninssiffror med/utan pf |
|
|
Att bränsleförbrukningen skule minska med 25% utan PF är givetvis inte sant. Inga tillverkare, myndigheter eller köpare skulle acceptera en lösning som försämrar bränsleförbrukning så drastiskt. När partikelfiltret regenereras sprutas extra diesel in för att höja temperaturen och då går det tillfälligt åt mer soppa. Google är din vän /N |
|
|
Jag har kört en kort sträcka med en tom stomme, dvs. ett partikelfilter utan filtret och man såg rakt igenom, detta på en Peugeot 307 1.6 Hdi Bilen gick ganska dåligt, detta beror enligt mekaniker på Peugeot på att motorelektroniken konstant mäter trögheten för flöde genom filtret och finns inte det motstånd som motorn är konstruerad för att ha så går den riktigt illa. Man fattar att det är sant om man tittar på ett partikelfilter och ser att det ut från filtret går två rostfria stålrör. Ett rör innan och ett efter filtret och det är mellan de två rören mätning görs. Jag satte dit min nya stomme efter 2 dagar och bilen gick betydligt bättre, det är som att gå tillbaka 20 år i utvecklingen att köra utan partikelfilter sett till motorkaraktären. Vissa bilar tänder motorfelslampan om filtret helt saknar motstånd, då går bilen i nödprogram. Japsåkare : Som jag förstått det så är det inte extra diesel som sprutas in utan tillsatsvätska, i mitt fall med Peugeot är det EOLYS, andra bilmärken har olika vätskor men alla med uppgiften att höjja temperaturen i filtret så att sotet bränns upp. |
|
| Ja, ett additiv sprutas in. | |
|
Vad jag har förstått finns det partikelfilter både med och utan additiv. Iaf enligt VW Länk |
|
|
Jag tänker ju inte på originalbilar nu utan mappade bilar med anpassad mapp för borttagning av Partikelfilter, ber om ursäkt om jag var otydlig. Mvh Chrille |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
BMW har inga additiv som sprutas in. "You can call me Bon" |
|
Additiv är en främst fransk lösning. De flesta lite äldre PSA motorer har det. Audi, BMW, Mercedes kör med självrengörande filter som rengörs via temperaturhöjning med mera diesel under kortare tid. ------- //Lövet |
|
|
Precis Andreas Bmw 5 serie LCI (kan vara fler) har dessutom filtret monterat närmre motorn, vilket gör att avgaserna håller en högre temperatur och avbränning sker konstant. Jag har aldrig upplevt en "avbränning" av uppsamlade partiklar i min bil. Nu går den också 15-18 mil per dag i motorvägsfart + moms, så det förlänger nog också levtiden för mitt filter. Jag tror det är därför partikelfilter intervallet försvann i lci bilarna när de kom i service menyn, då de är underhållsfria. Rätta mig om jag har fel. :) |
|
|
Onekligen intressant med 25% bensinbesparing i en dieselbil. Normalt borde den vara 100%./ Lustigkurren. mrMPOWER |
|
|
Finns det chans att vi håller oss till trådskaparens fråga? Jag vill också veta. Moralpredikningar passar illa på det här forumet. Vanligaste funderingarna här brukar ju faktiskt handla om hur man på billigast möjliga sätt slipper besöka en bmwverkstad för felsökning... Ingen som har erfarenhet av T.ex vtech? På vissa forum låter det som att de har fullt upp med den här typen av ärende... |
|
|
Jag kan summera det lite kort, Bilen luktar apa, tänk stadsbuss och lite till,den ryker vid gaspådrag, rätt ordentligt ibland, den låter gott, betydligt sportigare ljud än tidigare med väldigt lite av dieselljudet kvar. Detta gäller min 535a, hur andra uppför sig vet jag inte. // Mvh Andreas |
|
|
bmwRicke : Att många på billigaste sätt vill slippa besöka BMW-verkstad för att spara pengar drabbar ju i värsta fall enbart den som äger bilen. Att köra utan partikelfilter och spy ut cancerogena ämnen i andra människors närmiljö drabbar inte bara bilägaren. Därför passar moralpredikningar utmärkt på detta forum eftersom det är en gigantisk skillnad på att göra sådant som enbart drabbar dig själv jämfört med sådant som drabbar andra. Självklart kan man få en bil utan partikelfilter att gå bra om den mappas om. De lite nyare bilar ( ca 2008 och frammåt beroende på tillverkare) som saknar tillsatsvätska för att bränna sotet i partikelfiltret pytsar inte enbart ut mer diesel, de pytsar ut mer diesel exakt vid rätt tidpunkt, det är i filtret temperaturen skall upp, inte i förbränningsrummet. |
|
|
Jag kör utan Pf och Vtechs moddade steg2 för att hänsyn till att det inte finns nägot Pf. Tidigare spoolup, råare ljud och ibland luktar det Polentradare bakom bilen. Kanske liiiiite mindre diesel, men det var inte ekonomin det gällde för då skulle man inte inhandlat downpipen. /S |
|
|
Tsaros och Svane: Luktar det diesel avgaser runt bilen på tomgång? Känns inte så ballt i så fall :( Mvh Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.