|
|
|
|---|---|
| En kollega på jobbet diskuterar emot mig angående varmkörningar av motorer! Han säger att de inte spelar någon roll om man skiter i att köra lugnt med motorn tills drifttemp nås! Jag är självklart totalt emot! Finns de några bevis? Behöver isåfall de på papper att visa han! Typ en motor som gått lugnt tills den är varm och en som gått hårt tills den är varm i säg 10000 mil eller liknande! Alltså vet själv en hel del att säga till om, men behöver som sagt bevis att visa han! | |
| Vet han vad motorolja är? Om wvaret är ja och han inte förstår får du nog helt enkelt hälsa honom att alla inte kan vara bra på allt. :-) | |
|
Samma som med tanten varmkör man inte får man en snytting Varför bry sig om att överbevisa honom du vet vad som gäller bara lägg ner och var lycklig Ha deT |
|
| Det är nog av betydligt mindre betydelse idag, förutsatt att man kör med en modern helsyntetolja som är långt mycket mer multiviskös och som har mycket starkare film än de forntida mineraloljorna som det peppar peppar också gick att köra en bilmotor med. Självklart bör man inte ligga på varvtal där maxeffekt tas ut med en kall motor, men man ska nog även undvika ren fiskörning och istället dra ut varmkörningen för länge. | |
| Finns väl en anledning till att rödmarkeringen på varvräknaren i M3/M5 ligger lägre då motorn är kall och sedan ändrar sig till högre värde då motorn blivit varm.. Mvh | |
|
en balansgång, en lugn körning med lättare last och inte segdragning under någon längre tid medans motorn är kall, värmer upp motorn betydligt fortare än om motorn bara skulle puttra på tomgång. En diesel få aldrig någon större värme vid tomgångskörning då avgaserna aldrig blir speciellt heta med den lilla skvätten soppa som sprutas i luftblandningen (ca 5 µl per liter slagvolym och arbetsstakt). Lättare belastning gäller ännu högre grad diesel än bensinare om den skall få upp värme något så när rimligt snabbt - speciellt vintertid när man också har stor värmebelastning i form av kupévärme för avfrostning och tining av vindruta. |
|
|
Att varmköra en motor på vanligt tomgångsvarv är ingen bra idé - då är oljetrycket/oljecirkulationen väldigt låg. Jag vet att många tävlingsmc-stall brukar varmköra motorerna på förhöjt tomgångsvarvtal (typ 3000varv/min) tills motorn/oljan är så varm att man inte längre kan hålla handen på vevhushåpan pga värmen. För gemene man är en bra metod att köra lugnt och försiktigt de första minuterna, innan oljan har blivit så varm att den cirkulerar ordentligt i motorn. Att tokvarva en kall motor gör bara bilförsäljare och bilreparatörer glada... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Sunt förnuft helt enkelt! De jag menar med varmköra är inte att lämna bilen på tomgång! Man startar bilen, kör lugnt och försöker hålla sig kring 2500-3000 rpm! Tanken är väl att få upp temp så fort som möjligt utan att varva motorn! Han har ändå en liten poäng, firmabilarna håller ju här, kallstarter i över -40 och dom körs inte snällt precis av många! | |
|
Betyder det att man ska börja dagens körning i sportläge om man har automat? Skulle det också minska risken för frusen VV om man kör kortare sträckor? |
|
|
I instruktionsboken till M3 E46 (står säkert i samtliga instruktionsböcker från BMW) står det att man inte ska låta en kall bil stå stilla på tomgång utan att man direkt ska köra iväg lugnt. Säger ju sig självt anser jag. En kall olja smörjer betydligt sämre än en varm. Punkt! Vanosras är ett av många "resultat" om man ständigt drar en kall bil. Mvh Jimmy |
|
| Frågan är faktiskt intressan, finns det några hårda fakta att bygga detta på? Vill själv ha en varm bil innan man gasar på men jag kan inte säga att jag kan motivera det. Logiskt att oljan smörjer bättre då den är varm men dagens oljor kanske smörjer tillräckligt redan vid låga temperaturer? Hade varit kul med ett svar från någon som jobbar eller studerat detta noggrannare. | |
| Alltså kör man som vanligt så behövs de väl ingen direkt varmkörning! de jag menar är att motorn alltid ska ha arbetstemp och lite till när man ska varva ur ordentligt! Kör man vanligt och lugnt behövs ju ingen varmkörning! Och inte som när jag hade min första 325:a...direkt tempen var på normal(mitten) så var de lugnt att varva ur! Vattentempen är säkert bra, men inte oljan! Har föresten kollat upp både tempmätaren på e30 och e46 vid vilka riktigt temperaturer dom ställer sig i mitten! e30 ungefär från 70grader till 85...efter de börjar den röra på sig åt varma hållet:) . E46 från ca 70 är den stadig fram till 115grader innan den börjar röra på sig lite mot de farliga hållet! Så e46 kokar nästan fast tempen säger att de är ok! 116 grader rör den lite på sig, och 120 kokar den! | |
| Jag ljög lite...e30 ställer sig i normal läget vid 78grader och e46 vid 75 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.