|
|
|
|---|---|
|
Har en 540 E39 som på senare tid börjat hacka på 2:ans vxl runt 2,5k varv. Händer framförallt om man kör i uppförsbacke så det är lite motstånd men har senaste veckorna känt av det mer och mer även i vanlig stadskörning. För övrigt fungerar lådan bra och har inga felmeddelanden. Börjar lådan ge sig eller kan man göra något åt detta? | |
| Prova ett oljebyte, om du inte redan gjort det. Byt filtret också... | |
|
Pratade med min verkstad Rinaldo i Jkpg som är erkänt duktig på bmw förra gången jag servade och då sa han att det var livstidsolja och att det bara var att köra. Då var problemet dock betydligt mindre så tänkte kolla med er på forumet nu innan jag pratar med honom igen. Oljebyte kanske kan vara ett bra första steg? |
|
|
Hur långt har den gått? Lyssna i stället på vad växellådstillverkaren säger i stället för vad BMW och Rinaldo säger. Mvh Chrille |
|
|
Har gått 17k |
|
|
Börja läsa felkoder. Finns det inga koder hade jag börjat med att byta olja och filter. Mvh Chrille |
|
|
Tillverkaren (Getrag) rek. byte vid 15K mil eller 10 år (det som inträffar först) Mvh Chrille |
|
|
Ok då är det nog dax för ett byte. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja för att rätta till det är det ZF som är tillverkare inte Getrag som gör de manuella lådorna. Oljenivåkoll samt felkodsavläsning i första skedet. Olje/filterbyte har aldrig repat nån låda som är defekt, men är rekomendabelt enlig ovan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Sorry Hasso, totalt hjärnsläpp :) Klart det är ZF. Visst är det så att ZF även gör de manuella lådorna sedan början av 90-talet? Mvh Chrille |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jo det stämmer men inte till de 6 växlade 540 :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hade min inlämnad för byte av olja + filter i automatlådan för nåt år sen, inte för att det var något fel utan bara för att jag är så anti "liftetime-oljor"... Upplevde dock att den växlade bättre och mjukare efter bytet men kan vara inbillning med. Kostade ett par tusenlappar... Just a hint! | |
|
Om nu olje/filterbyte går på några tusenlappar är det då värt att testa med detta om man redan har problem? Vad kan man annars hitta på? Hoppas jag slipper byta låda, lär ju bli dyrt :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.