AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.327

Vakumslang som delar sig men hur ?

eastmotorsport
På min BMW 320i 1984 har jag en slang som hänger lös och kan inte hitta vart den ska gå.
Det är en förgrening från den tunna vakumslangen som kommer från insuget , längst upp mot batterihyllan och går till vakumklockan som styr gasspjället vid kallstart. Men det sitter ett T-kors och slangen där är den som hänger lös.

Tacksam om nån vet eller kan titta på sin egen bil. Har kollat på oem men hittar inte slanfgdragningen där och lokala handlaren hade inte e30 pärmen kvar.

PS det är slang 31 på denna bild
Länk

Den som inte frågar får heller inget veta :)
Eastmotorsport, det här är "bara tills du får svaret" från någon som kan kolla på riktigt, men det kanske hjälper dig ändå?

Länk

Lycka till. mvh, Henry
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har samma setup på min 323i -85.

Det går mycket mycket riktigt en vakuumslang mellan insuget och gasspjällets vakuumklocka. Och mitt på sitter ett t-kors. Slangen som går iväg från t-korset skall sitta på fördelaren.

Fördelaren har två stycken vakuumuttag. Ett för tidigförställning och ett för senförställning (sen har den det vanliga centrifugaltidigförställning för att kompensera för högre varvtal och kravet att tidigarelägga tändningen för att det ska smälla i rätt tid så att säga).

Den slangen som kommer från insuget används av fördelaren för att ställa in sig efter belastning (högt vakuum - låg belastning, lågt vakuum - hög belastning).

Sen sitter det en andra slang på fördelaren och den är bara en extra "feature" för förbättra avgasutsläppen vid lugn landsvägskörning körning. Om hastigheten är äver 65 km/h och man har fjärde eller femte växeln så öppnas en magnetventil som gör att fördelaren ser ett visst vakuum och fördelaren tidigarelägger sin tändning.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är en schematisk bild från den svenska handboken
Länk
eastmotorsport
Jag måste säga , vilken grym hjälp. Tusen, tusen tack !

//mvh Urban

Den som inte frågar får heller inget veta :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.