|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en Bmw 316d 2011 som gått ca 600 mil. Har obalns i mina org.17" rft däck. Ingen fälg är skev, balanserade 3-4 gånger, bmw har gjort framvagnainställning då en däckfirma sa att de stod lite snett. Har dock inte blivit bättre. Det är inte mycket, men ratten "darrar" runt 80km/h upp till ca 100km/h. Som sagt inte mycket, men störande! I och med bilen är uttagen 2011/04 så bör den ha stått still länge hos Bmw? Ståplattor? Kan detta avhjälpas? Någon riktigt bra däckfirma i Göteborg som kan rekomenderas? Stort tack på förhand, skulle verkligen vilja ha lite input gällande detta! | |
|
Dålig väg,dåliga däck? jag har samma problem, de sker när jag åker på gammal/dålig asfalt :P |
|
| Nej tror inte det är vägen, verkar vara genomgående! Ovalt däck? Går det att avhjälpa, eller andra tips? | |
| Om du har andra fälgar, testa dom eller om du känner nån. Om det fortfarande darrar eller om det försvinner. | |
|
Vad har du för lufttryck? Har du provat att skifta fram- och bakdäck? Däckfabrikat? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har prövat allt mellan 2-2,7 bar. Ingen skillnad. Däck är continental contis sport 2. Har testat skiftat fram & bak, blev lite bätte. Kanske ett ovalt däck? Hur troligt är det att de skulle vara något melaniskt? Jag menar bilen har ju bara gått ca 600 mil!? | |
|
Vad är det för dimension? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 225/45-17 tror jag | |
|
Då skulle jag testa 3,0bar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, men hur kan ett så högt däcktryck hjälpa? Rekomenderat är väl ca 2,1 & 2,5 eller något sådant? | |
|
Om man kör med lågt tryck i breda lågprofildäck kan man få symptom som obalans. Högre tryck spänner ut däcket ordentligt. BMW:s rekommendationer beror mycket på "komfortkrav" och många upplever att det blir bättre med högre tryck, om än lite stötigare. Erfarna däckfirmor brukar rekommendera kring 3 bar i så breda däck. Om det är någon skillnad med RFT vet jag inte, men när du skall byta däck nästa gång - köp vanliga däck, de fungerar mycket bättre på alla punkter utom att de inte går att köra vid tryckförlust...dessutom mycket billigare! Avsaknad av reservdäck löser du med en luftpump med punkteringslagningsvätska (finns att köpa original hos BMW!). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för hjälpen Johan, ska pröva detta! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.