|
|
|
|---|---|
|
Jag är riktigt sugen på att skaffa mig en Z3 2.8 eller M, men är lite tveksam till hurvida man vågar köpa sig en sån idag? De flesta har ju passerat 10k mil mer råge, och säkert fått smaka på stundvis omild behandling. (Jag har själv ägt ett flertal z3or genom åren, men då mest lågmilade - och med de mindre motorerna (1.8 och 1.9)) Den primära anledningen till att jag frågar är att min kompis Z3M råkade ut för något jag mest bara läst om på diverse forum - om som jag själv avfärdat som något av en internet-hysteri. Han hittade sprickor i plåten (punktsvetsar som gett vika) i bagagerumsgolvet, och fästet för diffklumpen var helt av. Hela bakvagnen var i princip söndertrasad... Blev en saftig räkning på närmare 40-50k. Jag trodde själv att det här problemet var vanligare på e36 och tidiga e46, men är det någon mer här inne som drabbats av det här på z3an? | |
|
Man börjar produktionen med en 4 cylindrig Z3 på ca 150 hästar, slänger rätt snart i en 6-a på knappt 200 hk. Allt går bra. Men när man kastar i en M-motor på 320 hk blir det rätt stora krafter på schassi. Jag kan ej heller tänka mig att någon har köpt en M-modell för att glida runt med den utan att känna kraften. Visst hade det varit skoj med en M-modell, men vad kostar försäkringen? När jag köpte min 2,8 liters var det inga problem att få pris via internet, men när jag provade att få pris för en M-serie, blev svaren; kontakta försäkringsbolaget. Då kan man anan vad det kommer att kosta. Jag kan ha fel med försäkringspremien, men jag hade definitivt kollat inför ett köp. |
|
|
Om jag hade mycket pengar skulle jag köpa en M och sedan se till att förstärka enligt Randy Forbes modell (Bimmerfestforumet). Man måste vara medveten om att det är gamla bilar man köper. Å andra sidan är det många av dem som har gått alla mil sommartid, knappt i regn, och varit rejält ompysslade. Men det kunde vara intressant att veta hur många på det här forumet som har sett z:or med problem med punktsvetsarna och diff-upphängningen. |
|
|
Ja det finns ju givetvis risk för att försäkringen blir högre för en M, men det kan det vara värt om bara bilen är fint skick. Jag är mer orolig för att tappa bakvagnen på E18 :) Polaren beställde, och installerade, just Randy Forbes kit. Ska tydligen göra att bilen tål bra mycket mer påfrestning. Och som du säger så kan man ju göra det innan det händer - om man hittar ett bra exemplar är det ju värt varenda krona. Annars nöjer jag mig med en 2.8, riktigt kul bilar det också! Så frågan är om det bara är M-modellen som det här inträffar på och att man kan vara lugn om man skaffar en 2.8a istället? |
|
|
Jag har haft min Mroadster i 11 år nu, och jag är fortfarande väldigt nöjd med den. Försäkringsmässigt är det inga större skillnader mellan 2.8 och M. Jag själv betalar inte ens 5000:-/helår för min. Min 5-serie "traktor" kostar faktiskt mer nu när den fyllt 3 år. Ang hur bilen är körd så kan man ju kolla på hur ägarhistoriken ser ut för att få en hint. Många av dessa bilar köps, ägs några månader och säljs sedan vidare. Då kan man räkna med att bilen får visa vad den går för. Men jag tror inte att M-modellen får jobba hårdare än 2.8. Så länge man håller sig på vanliga vägar kan man inte hålla fullt speciellt mkt då man väldigt snabbt kommer upp i farlig fart. PÅ kurvig väg kör man lämpligen på väl valda växlar och utnyttjar draget i mellan registret. Väldigt sällan man har behov av att ligga och vässa på toppvarv, om man inte skall bränna gummi förstås... Jag lever i tron att fåägarbilar som köps och ägs av samma förare under lång tid sköts på ett annat sätt än bilar som bara ägs en kort tid. Undantag finns givetvis från detta, och jag behöver ju inte heller ha rätt, det är bara en känsla jag har.... :) |
|
|
En "fördel" med problemet kring upphängningen i bakvagnen är väl att det till viss del är lätt att överblicka. Lyft mattan och kolla. Du ser ju ett gäng med punktsvetsar som, vad jag förstått, ger sig när upphängningen gett sig. Jag köpte min Z3M på firma utan att ha vetat om detta fenomenet men blev varse det genom tips från tidigare spekulant på bilen (efter att jag köpt den), så jag fick firman till laga det på deras bekostnad. Ett tips från min sida då är att ifall du spekulerar på en bil från firma, så gäller ju självklart konsumentköpslagen. Den stadgar att från en viss summa (minns inte exakt, 40k?) så ska priset spegla bilens kvalité på ett rimligt sätt. Det vill säga, köper du en bil för över 150k så ska du inte räkna med en slut bakvagn. Det var så jag fick firman att bekosta min bakvagn. Bakvagnen kommer, om jag förstått det rätt, från e30 m3 och tål helt enkelt inte de enorma vridningarna som bakvagnen kan utsättas för om man är vårdslös. En sådan bil kräver en hel genomgång inför köp ändå, så just bakvagnen är bara en del av allt annat man bör kolla upp noggrant och inte något i sig som borde hindra ett köp. Andra små tips jag kan ge som verkar vara inte helt ovanliga är bland annat att motorhuven har små kuddar i bakkant som ska hindra slitage mot karossen. Det blir trots detta väldigt gärna skavmärken där kring. När min bakvagn lagades så passade jag på att få det lackerat i motorrummet och satte även dit en slitstark genomskinlig tejp (helikoptertejp?) som tar slitaget nu. Men som nog sagt, köp rätt bil av rätt person. Vänta hellre något år på rätt objekt än att köpa det som finns tillgängligt. Det är dyrt när det blir fel.. |
|
|
angående att försäkringsbolag på internet inte vill uppge prisförslag så har det för min del alltid varit fallet när det gäller import-bilar. De vill/kan de inte ge prisförslag över internet. Fråga mig inte varför.. Själv ger jag 1000 kr i månaden i försäkring på en Z3M Roadster. Dyrt, men samtidigt bara för de få månader man kör bilen.. det går att lägga mer per månad på öl under semestern ;) |
|
|
Kan bara hålla med Beppo faktiskt så det är inte mycket o orda om där, kollade min som jag köpte när den gått ~2500 mil, inga trasiga punktsvetsar o 9700 mil på mätaren. Man får anta att det har varit ett antal fullgas o kopplingssläpp innan dom ger sig iaf. o då är det andra grejor som måste bytas ganska snart som koppling t.ex. Betalar själv 8300 hos länsförsäkringar, ganska dyrt tycker jag då man inte längre har någon maskinförsäkring öht. längre på en sådan gammal bil. Men jag har inte hittat nån billigare, Beppo, vilket bolag har du? Mvh Peter |
|
| Trygg-hansa. Men då har jag alla bilarna där, och personförsäkringar på mig och min sambo samt två barnförsäkringar. Det kan ju ge en del på priset, misstänker jag. Stora dieseltraktorn kostar 7500:-/år... | |
|
rensvind: Det var jag som tipsade om bakvagnen, hur har den fungerat för övrigt ? Hur reparerades infästningen ? |
|
| Anderz3: Den fungerar utmärkt. Jag kör inte så värst mycket med den numera, men den går hur fint som helst. På rak arm vet jag inte hur de lagade bakvagnen, men jag fick firman till att låta bmw ta in den, och kravet var att de skulle laga det på ett professionellt sätt. Det som dock gör mig lite fundersam nu är en viss tendens att kasta ut bakvagnen högerut om jag accelererar för kraftigt på låg växel i halt underlag. Inget allvarligt, men det tyder ju på att något är galet i bakvagnens inställningar.. tror jag. Eller så är det, som någon här skrev, beroende på viktfördelningen etc. Det är inget allvarligt problem direkt, mer något jag noterat. När de svetsade och donade i bakvagnen så lackerades allt om, så det syns ingenting från ingreppet. Tack ska du ha föreresten. Ditt samtal räddade mig lite med bilen där. Jag var på god väg att häva köpet men tyckte så mycket om bilen i dess färg etc att jag tog den ändå. Det har varit fina år än så länge, så jag ångrar det inte. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.