AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.592

Larm på tanklock e61 ?

no
163
novaland
520iA Touring -10
Jahopp. Jag har varit en glad ägare till min 2010:a E61 i en och en halv vecka. Ikväll skulle jag tanka, men vad är det man ser då? Någon har brutit på tanklocket!

På själva tanklocket är det en 5cm lång lackskada längst upp på locket och på bilen är det ett litet hack, både på ovansidan och på sidan.

Själv sprinten som ska åka ut och låsa locket verkar borta. Efter som det är mörkt ute så har jag givetvis inte sett om det är av eller vad det är frågan om. Får titta på det i morgon när det är ljust ute.

Idioter som inte låter folks saker vara ifred!!

Mina frågor som ni kanske kan hjälpa mig med:
1. Om folk var ute efter att slanga bränsle, går det? Finns det inget som hindrar folk från att göra det, typ spärrar ner i röret till tanken? (utöver tanklocket då givetvis)
2. Varför gick inte larmet? Är inte tanklocket larmat normalt sett? Kan man komplettera ett BMW orginallarm med extra givare för t.ex. tanklocket?
3. är det lätt/svårt att laga låset? Känns som att jag ännu inte kommer göra försäkringsärende av det, utan använda bättringsfärg + bara skaffa ett nytt lås och fixa själv. Kanske är lättare (men dyrare) att låta verkstan fixa låset förstås?
4. Jag har givetvis funderat på om nån kanske vill jävlas, t.ex. hälla socker i tanken (bensinare är detta), eller grus eller annat spännande. Ska man låta verkstan kika på det tro? eller ska man bara köra vidare? Lustiga är ju att jag inte upplever det som att jag har förlorat någon soppa direkt...

Jag ska redan på måndag hänga upp en HD övervakningskamera som får titta på bilen dag som natt och spela in video.. Länsstyrelsen kan ta sig i %!"#¤ när det gäller tillstånd. Dom har tillstånd att sätta dit aschelet som bråkar med min nya bil!
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

själv har jag tagit bort låsningen (plast biten i locket). Även om du har full tank så orsakar de skada som kostar mer att reparera än att fylla tanken igen. Om de nu vill slanga bränsle så lär de få upp locket igen. Tanka inte fullt de närmaste veckorna så slipper du råka ut för samma sak igen eftersom de vet att du behöver tanka och det antagligen är påfyllt.
Har också haft tanken på att sätta ngt i påfyllningsröret, typ hönsnät eller liknande.

Mvh Håkan
MYCKET bra råd från Håkan! Sen finns en spiral man kan sätta fast i röret, Biltema artikelnummer 33-590 kostar 40 spänn. Det kanske räcker om det var bara ungdomar som inte fick låna bensinpengar till moppan från lilla morsan.
Det är otroligt hur mycket småtjuvar kan skada för att komma åt saker.. Jag hade en "Sverigesemesterbil" som jag köpt för att slippa hyra nånting när jag var i Sverige på besök (innan jag flyttade hit förra året). Någon kastade ett sten genom sidorutan, tillräckligt hårt så den kom ut på andra sidan. Allt det för att kunna öppna huven och sno framlampan på min rostig slitna Volvo 440. Hittade en framlampa på tradera DIREKT, kostade hela 35 kronor. En enda dammsugarepåse för att städa upp kostade mer än lampan gjorde! -Henry
no
163
novaland
520iA Touring -10
Ska man antaga att ingen vill göra bilen illa (socker i tanken) och om det händer, då möta det med en polisanmälan för grov skadegörelse när motorn slaggar igen och kräver total genomgång? Lär inte försäkringsbolaget vara lite negativa om man inte har haft ett låst fungerande tanklock om än hur värdelöst det skyddar?
no
163
novaland
520iA Touring -10
...forts.

Jag misstänker bara att ingen är ute efter att slanga bränsle, det finns andra bilar att göra det ifrån med mindre besvär. Vad som kan vara roligare är att sabba en BMW med t.ex. socker i tanken.. Går det ens fortfarande? Har inte hört att nån har gjort det sen.. typ 80-talet. :P
Tittade på mythbusters en gång där dom visade att motorskador från "socker i bensintanken" var ett myth.. Själv har jag ALDRIG sett såna motorskador utan bränslefiltret blev förstörd precis som man skulle tro med vilken smuts som helst. Jag har jobbat tidigare som mekaniker hos Cadillac och Saturn i Texas och visst har jag sett bilar med en massa socker i tanken. Har även sett bilar där någon hade urinerad i bensintanken.

Mina erfarenheten var innan det blev populärt med E85, som innehåller etanol. Kan det vara så att den där med socker är skitsnack MEN sant om det gäller E85? Har jag rätt att bensin är ingen lösningsmedel för strösocker, men etanol är det?

Jag tror mer på att "motorskador från socker i bensintanken" var mest ett försök till bedrägeri, typ motorn sprängde sig från övervarvning osv och sen hällde in sockret själv och anmäld motorskadan som orsakade av sockret. Har jag fel?

Allt strösocker som säljs i USA kommer från sockerrör, i Europe kommer den från sockerbete, men det måste vara samma sorts socker kan jag tro.

Visa användare
24
zaxi
520d Touring -09 LCI
Kawasaki zxr 750 -89
Kawasaki z1300 -80
Kawasaki z1300 -83
HD Långgaffel -76
Harley Davidson StreetGlide -10
BMW 318 Cab -98
Gjorde dom inte i motormagasinet (med Perstadt) test med socker i tanken. Har för mig att dom fick ta bort luftrenaren och hälla sockret rakt ner i förgasaren men inget hände. Fast det var ju en Amazon så det kanske inte gäller mer :-)
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Vem fan orkar springa runt och tänka "nu ska jag minsann hålla Strö socker i någons bensintank" och sedan springa runt med ett 2 kilo paket socker. Bra mycket lättare att dra en nyckel runt hela bilen om man är avundsjuk.
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Pratade med FB om lösningar eftersom vi haft problem med slangning ur våra lastbilar, men de tyckte att vi inte skulle använda de olika sakerna som finns för om man låser på olika sätt så förstör decennium mer genom att typ göra hål i tanken istället! Nu gällde det iofs. Lastbilar där tanken sitter oskyddat.
Jo
70
JockeA
BMW 530XD Touring -06
*Såld* :(
Decennium=de ännu mer! Editfunktion tack! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.