|
|
|
|---|---|
|
Hej nåt som vet bränsleförbrukningen på en bmw e34 540ia? Har 1.1L blandad på min 320ia coupe e36 som jag tycker är törsti för en sådan liten motor. | |
|
Jag kunde köra min 540ia -93 på 1L vid landsvägskörning och mellan 1,2-1,5 blandad det beror ju självklart på vilket humör man var på :) |
|
| Under 0,9 vid lugn landsvägskörning har uppmätts vid ett tillfälle. Snittet annars ligger kring 1,2 vintertid, 1,1 - 1,15 sommartid vid blandad körning. Har noterat varje tankning sedan inköpet 2005 och lite drygt 10.000 mils körning. En pålitlig bil helt klart - driftstopp en gång på grund av kylarläckage där den (usla) plasttappen till den övre kylarslangen brast. | |
| Jasså, Hur kommer det sig att min 320i med 150 häst drar inte långt ifrån en 540 v8? med nästan det dubbla hk.... Måste vara nåt fel på min bil? | |
| Inte så konstigt ändå, jesse. En liten motor behöver jobba på mycket mer i hög fart, medans en stor motor inte behöver jobba lika mycket. | |
| 540 varvar ju inget, runt 2000 varv i lagom motorvägsfart medför en fullt rimlig förbrukning. Hade en 320i -88 förut, den låg heller inte långt ifrån 540 i förbrukning. Min 535i -90 ligger runt en deciliter mindre i snittförbrukning per mil jämfört med 540, men inte mer. BMW:s fina V8 är minst sagt en lyckad konstruktion. Silkeslen i gången, känns ibland lite seg när jag har A-läget i på lådan, den växlar upp fort, men kickar man den släpper den loss fint. | |
| Jag kör ju bara 50-70 mil i månaden skulle bara kosta 300kr mer i månaden i bensin kostnader om den skulle dra 1.4L i snitt.. Hur är dom annars, dyrare att serva än 320i? den har ju 2 mer tändstift, Hur många L olja är det i en service? | |
| hehe min 540 e34 drar minst 2 liter/mil i stadskörning men landsväg 1l/mil | |
| Viktor_89 jasså, Haha det var ju rätt så mycket, men visst det är ju en v8. :) | |
| Naikon, jo helt rätt! men tycker inte min 320i håller höga varv när man kör i hög fart direkt, varit med om värre. Det är ju att den inte växlar förens 3000 varv. Samt att den inte vaknar direkt i liv förens efter 3000 varv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.