AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.390

Byte av bromsrör bakre E46

Behöver lite tips om den enklaste vägen för byte av detta eländes-rör.

Vänster bak har havererat i den kända böjen för slang-anslutningen till broms-oket.

Ser att rören för båda sidor går över den vänstra bensintanken,så frågan blir..

*Går det att undvika demontering av tanken?

*Om man måste demontera tanken,hur är anslutningen mellan tankarna kopplad? Måste båda tankarna ner ?

*Vill undvika att skarva röret som är defekt och siktar på byte av båda rören närman ändå håller på,men finns det en skarvhylsa under bilen innan broms-cylindern?

*Vilka är de nipplar ( vid namn/typ ) som krävs för att byta dessa delar?

*Längd från ev skarv-nipplar under golvet till bakre anslutning vä-resp hö-sidan vore önskvärt med.

Tacksam för svar..

Visst ja,modell = E46 -01 Sedan (Limo) 320i
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Många drar nya rör en annan väg och klammar dessa i karossen har jag hört. Då kan de gamla sitta kvar bakom tanken forsätta sin återförening med moder jord. Annars går det ju fint att sätta en skarvnippel, om den inte är några fel på de längsgående långa rören. Skarvarna är ju av samma typ som i orginalets vid övergångar till slangar, t-kopplingar o.s.v. så man försämrar ju ingenting.
Bra tips,tackar för detta.

Köper SBP denna lösning att dra annan väg än den original krångliga vägen månne?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som jag har hört är SBP nöjda bara rören sitter klammade ordentligt. Glödgade kopparrör som sitter och rör sig för mycket blir hårda och spricker lättare med.
Kanon,tackar för svaren :)
Dags för byte/skarvning snart.
Såg att Biltema säljer denna tingest Länk

Skall prova skarva med denna,återkommer om det lyckades eller om det är
skit ?
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Du får gärna återkomma o berätta hur det gick. ta gärna bilder med. Ska också göra samma ingrepp inom kort.
Jäpps,ska göra det kirurgiska ingreppet på onsdag (9/5) är det tänkt.
Knäpper lite bilder före,under samt efter ( om det lyckas vill säga ).
Bytet klart och Länk funkade kanonbra!

Kapade röret ( det gamla ) ca 3dm från fästet vid broms-slangen,dvs vid sidan av tanken ( förar-sidan ).

Istället för att riva ner tank mm då dragningen är ovanför tanken så kollade jag skicket på stål-röret vid sidan av tanken,och det såg bra ut.

Gjorde bedömningen då att kapa av det där och skarva med nippeln från Biltema och vidare med detta Länk.

Kapade röret med ett bågfils-blad då det är trångt att komma åt med röravskärare mm.

Ändarna behöver inte vara helt raka för skarvnippeln och det är bra.

E
1.156
E
320 ci cab -04
Bra lösning! Låter mycket bekvämare än att tvingas ta ner tanken, vilket är minst sagt krävande. Och ett bra mektips.

e
Update:

Ny länk för skarvnippeln....
Länk
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå grabbarna!

Återupplivar denna gamla tråd då jag måste göra samma jobb själv. Mina rör är dåliga redan under tanken och planen är att kapa dem där de löper rakt mitt under bilen. På den bifogade länken ovan står det skarvnippel för kopparrör, ville bara vara säker på att den fungerar på original stålrören. Nån som vet?
Har gjort ett liknade jobb på en e36 men böt då från en t-koppling istället för att skarva. Fick då tipset att sätta en planka för att hålla bromspedalen under tryck när systemet öppnas. Detta gjorde att mycket lite bromsvätska droppade ut, vet nån om det samma gäller på e46?

Hej.
Skarvnippeln fungerar mellan originalets stålrör till det utbytta du gör som är av koppar förslagsvis.
Tack för att Du påpekade missen från min sida.
Jag kapade såklart original-röret (Stål) och klämde fast skarvnippeln mot detta och vidare med det nya i koppar.
Enkelt,funktionellt och praktiskt.
Lycka till...
//Alex84
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå Alex!

Inte är det någon miss, det är jag som är orutinerad och behöver hjälp på lätt Svenska. ;)
Kommer du ihåg vilka nipplar du använde vid anslutning till slangen ute vid hjulet?

Jag använde bara sökfunktionen med regnr på Biltemas sida och då kom alla varianter upp på bromsrör till min kärra.
Det enda som skiljer är längderna då nipplarna är av samma anslutningstyp.

Det sitter en plåt förarsidan bak som röret/slangen är anslutna tillsammans och fungerar samtidigt som fästpunkt för bromsrörets bakre del.

Har även bytt ut det bromsröret som löper från bakre förasidan till bakre passagerar sidan tidigare.

Längden för detta rör ( E46 -01 Limo ) är 146cm så ett 160cm rör går bra.
Den andra sidan behövde jag bara skarva från sidan av tanken ca 30cm.

Nipplarnas storlek till min bil heter M10x1 Ø5 11x16,7 (På bromsröret)
Exvis för ett rör av 160cm längd heter BROMSRÖR AA1600
Länk

Eftersom Du skarvar den ena delen av det nya bromsröret så går den nippeln bort så att säga då skarvnippeln tar dess plats.
Köp även Biltemas röravskärare för bromsrör som fixar ett rakt snitt.
Länk

Hoppas jag fattat Din fråga rätt?
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Suveränt! Jag känner att jag måste under igen och titta lite för jag är inte helt med på alla dragningar. Som det ser ut under min bil så har jag två rör som går mitt under bilen till bakvagnen. Rören går sedan upp under tanken och ut till vardera sida och några skarvar eller t-kopplingar kan jag inte se. Tanken var att sätta skarven på de raka rören mitt under bilen och sedan dra dem åt respektive håll.

På passagerar sidan bak ansluts röret direkt på slangen via en böj.
Kommer inte riktigt ihåg den andra sidans anslutning,men har för mej att den gick via ett block,dvs rör framifrån-block-rör till hö-bakre hjul-bromsslang-ok.

Det är lite trixande att få till böjarna till Hö-Bak då röret gör en loop runt fjädern innan det går till bromsoket.

Men inget som är omöjligt att fixa,bara lite småtrixande.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Ok. Stort tack för all info. Jag kanske återkommer..

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Fungerade perfekt! Eller nåja, de gamla rören och nipplarna satt utav bara h..... Allt måste värmas loss. Kapade rören strax efter den långa "rakan", skarvade under bilen och drog dem i originalfästena överallt utom under tanken där jag böjde upp dem så gott det gick och borrade in nya klickfästen så att allt sitter still. Besiktning om ett år, då får vi se vad de säger..

Har försökt mig på detta jag också på min 328 - 00. Har lyckats byta röret på ena sidan (förarsidan). Återstår att klamra fast det lite bättre bara. Rören blir lite krokiga längst vägen eftersom man får bocka för hand.

Jag blev tvungen att byta bromsslangar också då dom rostat ihop med gamla bromsröret. Skruvarna till gamla fästena som håller bromsrören går inte heller att skruva bort, känns som fnöske. En gick av direkt när jag försökte lossa den. Detta är riktigt irriterande då det tar minst halva tiden att försöka få bort det som rostat fast m.m.

Får se hur det går med andra sidan, som dessutom känns värre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.