AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.436

Mätarna lever sitt egna lilla liv ibland e39

Hej!
Har en 528 -97 e39 som har börjat krångla.
När jag var ute och körde i lugn motorvägsfart igår så hoppade varvräknaren upp till 6000, hastighetsmätaren till 200, ekonomimätare sa 0, temperaturen var på det röda och jag hade full tank (en bra sak i dessa tider..) För att sedan gå tillbaka till sitt ursprungliga läge efter cirka 5 sekunder. Efter det fungerade det som det skulle.

Idag var det samma sak, mätarna hängde sig och sedan for omkring lite hur dom ville. Färddator, blinkers mm fungerar inte i instrumentet när detta sker men efter så är allt som vanligt.

Någon som har någon ide om det hela? Det håller bara på i några sekunder som sagt, för att sedan övergå till att fungera perfekt..

Mvh diskmaskinen
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Dåligt batteri kan ju spöka hel del,Har du kollat om den är okey?
Det är nybytt, felet började 1 vecka efter jag bytt batteri.
Kolla denna tråden, det kanske är samma fel för dig. Lösningen på problemet står i näst sista inlägget. Länk
Fr
666
Fredde85
BMW M3 1993
ok har nåt liknande fel på min 523 vilken pluskabel är det?
Felet måste vara i någon krets som är gemensam för de olika funktionerna. Då kokas det ner till plus eller jordmatning in på instrumentklustrets kretskort, eller i någon spänningsregulator inne på kortet.
Allt matas med bilens 12-14V men regleras ner till en lägre och stabil spänning, vanligen 5V eller 8V. Dessa spänningar (inkl regulatorer) bör kollas upp.
Lödfel kan uppstå i större/tyngre komponenter pga vibrationerna, och även i anslutningskontakterna.
Tipsen geller generellt i moduler och system, inte enbart instrumentklustret.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.