|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 528 -97 e39 som har börjat krångla. När jag var ute och körde i lugn motorvägsfart igår så hoppade varvräknaren upp till 6000, hastighetsmätaren till 200, ekonomimätare sa 0, temperaturen var på det röda och jag hade full tank (en bra sak i dessa tider..) För att sedan gå tillbaka till sitt ursprungliga läge efter cirka 5 sekunder. Efter det fungerade det som det skulle. Idag var det samma sak, mätarna hängde sig och sedan for omkring lite hur dom ville. Färddator, blinkers mm fungerar inte i instrumentet när detta sker men efter så är allt som vanligt. Någon som har någon ide om det hela? Det håller bara på i några sekunder som sagt, för att sedan övergå till att fungera perfekt.. Mvh diskmaskinen | |
| Dåligt batteri kan ju spöka hel del,Har du kollat om den är okey? | |
| Det är nybytt, felet började 1 vecka efter jag bytt batteri. | |
| Kolla denna tråden, det kanske är samma fel för dig. Lösningen på problemet står i näst sista inlägget. Länk | |
| ok har nåt liknande fel på min 523 vilken pluskabel är det? | |
|
Felet måste vara i någon krets som är gemensam för de olika funktionerna. Då kokas det ner till plus eller jordmatning in på instrumentklustrets kretskort, eller i någon spänningsregulator inne på kortet. Allt matas med bilens 12-14V men regleras ner till en lägre och stabil spänning, vanligen 5V eller 8V. Dessa spänningar (inkl regulatorer) bör kollas upp. Lödfel kan uppstå i större/tyngre komponenter pga vibrationerna, och även i anslutningskontakterna. Tipsen geller generellt i moduler och system, inte enbart instrumentklustret. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.