AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
32.164

Byte luftbälg e61

PE
3
PEJH
525D Touring -07
Hej,
jag söker information om byte av vänster luftbälg på en E61LCI 525 Touring 2007.

Jag hissade bilen i går och demonterade hjulet och kunde ganska lätt konstatera att det är bälgen som läcker, det pyser i rullvecket.

Mvh
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

1. Av med plastkåpan bakom höger bakhjul så man kommer åt kompressorn.

2. Ryck bort säkringen till kompressorn så den inte startar mitt upp i allt :) (Sitter höger bak i skuffen) Kolla manualen vilket nummer det är. (Kan kanske variera på facelift alt. beroende på utr. nivå i bilen)

3. Hissa upp bilen med domkraft på den sidan där bälgen skall bytas.

4. Av med hjulet.

4. Hämta en till domkraft och sätt under hjulupphängningen som stöd. Passade här på att släppa på nedre stötdämparfästet (OBS! Tror ej man behöver göra detta, men jag gjorde de för att få mer spelrum).

5. Skruva försiktigt av ventilen som ansluter tryckslangen tills det börjar pysa vid fördelaren som sitter vid kompressorn. (Röd = vänster, Blå = Höger).
Då "punkteras" bälgen på den sidan som du skall byta).

6. Känn på bälgen och tryck ur det sista ur luften, skruva försiktigt bälgen medsols (ca 1-2cm) så lossar den i överkant. Trä hela bälgen innåt. Nu får du ner hela paketet.

7. Lossa tryckslangen i överkant försiktigt.

(Här kan du trycksätta bälgen med en ev. kompressor. Sätta ner den i en hink och säkra så det verkligen läcker, jag sket i de då min bälg såg "torrsprickig" ut osv, så om ni mot förmodan detta inte är felet så är det skönt att veta att den nya sitter på plats)

8. Lossa plastskyddet som sitter i överkant på den gamla bälgen, montera på den nya. (Ser ut som en strumpa eller kåpa)

9. Rengör anslutningar osv och se över allt, sen skruvar du tillbaka tryckslangen på bälgen. Var försiktig så du inte skadar tryckslangen. (Dvs bälgen måste ligga på plats precis på samma sätt som du fick ner den gamla.

10. Tryck upp bälgen på plats i överkant och skruva den motsols så hakarna "fastnar" och den sitter på plats i överkant. Haka nu i "Botten" på bälgen i fästet.

11. Se över allt en extra gång så allt sitter som det ska, montera tillbaka stötdämparen osv. Skriva även åt tryckslangen borta vid fördelaren vid kompressorn så den har det tätt och fint där!

12. VIKTIGT! Sätt tillbaka hjulet, samt montera NU in säkringen till kompressorn. Att trycka ihop den nya bälgen max tror jag kan vara skadligt för den...

13. Hissa sakta ner bilen medans kompressorn då kompenserar och fyller upp den nya bälgen, lyssna efter ev. läckageljud.

14. Montera tillbaka plaskåpan vid kompressorn och fundera en extra gång att du inte glömt att sätta tillbaka nåt innan jungfrutur med den nya bälgen.

PE
3
PEJH
525D Touring -07
Hej och tack för infon!
I mitt fall var vänster luftbälg helt punkterad så jag hoppade steget med att göra systemet trycklöst via kompressorn. Säkringarna plockade jag bort naturligtvis. Det var inga problem med att byta, det enda som förbryllade var att på den nya luftfjädern satt det redan en luftnippel/skruvanslutning för tryckslangen.
Så jag hade valet att ta bort den gamla luftnippel/skruvanslutning från tryckslangen eller den nya från den nya fjädern.
Jag valde att använda den som redan satt på tryckslangen. För sakerhetsskull applicerade jag gänglåsninig på luftnippel/skruvanslutning.

Hittade även detta dokument, fungerar bra som komplettering.
Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.