|
|
|
|---|---|
|
Hej! Fick nedslag på Bilprovningen idag pga. att den avtagbara dragkroken till min 523i (E39) vid montering INTE låses automatiskt (man får vrida låsvredet manuellt för att låsa fast dragkroken). Min fråga är om det verkligen är så att dragkroken skall låsas automatiskt (vredet skall fjädras tillbaka) vi montering i hålet? Vad kan det bero på att det inte gör det i så fall? Vart nånstans inuti dragkroken kärvar det och vad kan jag göra åt det? | |
|
Kan tänka mig att den behöver bara lite rengöring/sörjning. Prova och spruta 556 på vredet och sen vrid den fram och tillbaka ett par gånger. Min hade börjat krångla lite och det löste sig på detta sätt. Alpina B8 Länk |
|
|
Kroken som satt på min 530i E39 låste sig automatiskt. Det klickade till när man monterade bara. ------- //Lövet |
|
|
Jag har westfalias drag - dvs BMW orginal - och man monterar normalt kroken i uppspännt läge och när den klcikar fast i hålet under bilen så låser det fast. Sedan låser man ytterligare med att vrida om lilla nyckeln. För att lossa så i med lillla nyckeln och vrid om och sedan vrid om vredet som då fastnar i uppspänt läge - det uppspända läget kan släppa men då går det att spänna upp det igen - vrid och ev drag ut från kroken = i sidled bilens färdriktning. Funkar inte detta så rekommenderar jag smörja oc se om det byter beteende. Om det inte hjälper så såg jag en lös westfalia-krok till salu, antingen här eller på blocket hyfsat nyligen (någon som sålt bilen men glömde skicka med kroken :-). /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Hade en dragkrok som kärvade lite med, BMW original avtagbart, smörj inte med 5-56 då detta är fettlösande. Jag fick höra att sjävla draget, där metallkulorna som låser är, ska smörjas med motorolja, och hålet där draget ska sitta med marinfett, (finns på JULA, 59kr) provade det, och nu fungerar mitt perfekt.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.