|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Helt ny på detta eminenta forum eftersom jag precis blivit med min först BMW, en 318d-11. Noterade att det inte fanns en domkraft med. Min fundering blir hur ni gör när ni byter däck. Garagedomkraft eller köper man någon anna variant av domkraft ? Birdie | |
| Biltemas billiga garagedomkraft funkar alldeles utmärkt, kostar 179 kr i dagsläget tror jag. | |
|
Ja, en garagedomkraft är nog att föredra i alla lägen. Dom där originaldomkrafterna använder jag bara i nödfall.. |
|
|
Jag bytte hjul med en originaldomkraft som vek sig vilket var en otrevlig överraskning. Sen dess har jag endast använt garagedomkraft. __________ Mvh Grelle |
|
| Är lyftpunkterna utmärkta i handboken eller på plastlisten på bilen? Eller var lyfter ni med garagedomkraften? | |
| Titta under bilen så hittar du nog något bra att lyfta i om det inte tillåmed står i handboken. brukar kunna finnas en tjockare slags gummikudde eller något ställe där plåten är extra tjock. annars brukar en balk gå alldelens utmärkt att lyfta i. Jag brukar lägga en träbit eller något imellan domkraften och det man lyfter i för att inte skada något med domkraftens elaka kanter. | |
|
Titta under bilen. Du kan inte missa dem.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
använda en så kallad jackpad på garagedomkraften istället för en träbit... /Jonas |
|
| Problemet med dom billiga domkrafterna kan vara höjden. Jag köpte en billig garagedomkraft och en jack-pad att lägga emellan. Men det blev för högt. Jag kom inte under bilen. Mina bilar är inte sänkta. | |
|
Har samma problem som Jörgen med den billiga på Biltema och min E92 m-sport. Funkar att köra upp på en planka eller nått för få höjden att skifta vinter/sommar men om man byter oftare blir det snabbt gammalt att hålla på så. Blir till att köpa den där mer räserdesignade som alla har även om det känns onödigt. |
|
|
En låg domkraft i aluminium med gummiskydd på lyftplattan är bäst. Kanske ett måste om bilen har M-sport fjädring pga låg bil. Gav ca en tusing på Jula när det var extrapris har jag för mig. Förut hade jag en billig domkraft med borttagen lyftplatta (höjden) ersatt med en plywoodplatta. På plywooden sitter en liten träklots som passar in i lyftpunkten. |
|
|
Biltema har en elektrisk (12V) domkraft som är låg och fungerar bra. Bekvämt att bara trycka på en knapp. |
|
| dem har faktiskt en på jula. lyfter 2 ton, låg typ 80-90mm. man kan svänga handtaget vilket jag tycker e underbart. lyfter nog 350mm. kostar 500. hugger nog en sån nästa gång jag har vägarna förbi | |
|
Domkraft ska vara pålitligt och säkert. Det är bättre att satsa på en större model som lyfter mer en 2 ton. Finns på Biltema, Harald Nyborg mm. Det är en gångs kostnad och är värt det. Jag har en billig liten domkraft (köpt för länge sen, när jag hade en lätt Toyota Corolla) och en stor garage domkraft. Den stora garage domkraften (lyfter 2,25ton) är av lägre höjd och mkt bättre kvalite. Den passar under BMWn. Det finns 4 plast lyftpunkterna under BMWn. Länk |
|
| Inga problem om domkraften bara lyfter 2ton för du lyfter aldrig hela bilen med den ändå. det viktiga är att man använder sunt förnuft =) ser till att hjulen kan rulla bra på underlaget och att ingenting kan kan glida osv. | |
|
Tack för alla synpunkter ! Fantastiskt att en liten enkel fråga lockar fram så många vettiga och värdefulla synpunkter Birdie |
|
|
Viss räcker 2 ton. Men de billiga domkrafterna för 179kr är små, ostadiga och allmänt icke-förtroendeingivande. Jag har både Biltemas billigaste och den för 999kr som går ner till ca 80mm. Det är en otrolig skillnad i stabilitet att lyfta med den stora domkraften! Dessutom sjunker de små sakta men säkert ner hela tiden. |
|
|
Tittar ju som sagt på en lägre domkraft och var förbi idag å kolla på den STORA på Biltema. Denna går bort för mig då den är en riktigt stor och tung pjäs som inte såg välgjord ut. Jag kommer köpa den i Alu som finns på biltema men köper den på jula som säljer den 500 billigare. Den stora funkar nog i garaget men ska man ha med den på träffar å bandagar exempelvis går den bort totalt! Fördelen skulle vara att den nog är den stabilaste p.g.a. storlek. |
|
| Runt 400 kr billigare är väl Julas racingdomkraft egentligen. Men jämför dom innan du köper Julas, det var åtminstone tidigare skillnad på dom. Biltemas har lite bättre lyfthöjd. | |
| Ok, tack GE, will do! | |
|
Kör med denna som säljs överallt. Länk Funkar utmärkt lägger en träbit emellan och lyfter inga problem alls. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.