|
|
|
|---|---|
|
Har ju min "lilla" bil till salu. Många spekulanter. En del frågar om jag kan ordna finansiering - kanske jag kan, men jag vet inte hur? Hur kan man ordna finansiering som privatperson? Själv hade jag ju bara gått till banken, men det kan tydligen inte alla. Ska man ringa till bilfirmor? Hur gör de sedan, i så fall? Tacksam för hur ni bilsäljarrävar brukar göra så att även de mindre bemedlade kan få köra lyxåk. (-: //CF | |
|
Vänd dig till en mindre bilfirma, alltså inte typ Hedin eller Bilia, och hör med dom. Dom tar vanligtvis 5-10k för finansieringen. //Marin |
|
| Undrar om en som behöver finansiering för en bil på ~200k är smart nog att försöka undvika 10k i "avgift"... Vi får se. | |
| Enklaste motståndets lag | |
|
Här: Länk Perfekt lösning!! Konstigt att inte fler känner till dem. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Fast det där lär väl inte funka på privatköp? Nu läste jag inte så noga men om det är traditionell bilfinans så måste ju bilen pantsättas och det kan inte göras när en privatperson säljer bilen. ------- //Lövet |
|
|
Det är det som är det fina andreas. Samma vilkor som hos firma, men funkar för köp av privatperson. Det var så jag köpte min :) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka dina inlägg groggyfroggy. Menar du att om man inte har ~200k över i kontanter att lägga på en bil, så skulle det vara ett tecken på att man inte är så smart? Jag skulle nog vilja påstå att det är smartare att låna med bilen som säkerhet än att ta ett blancolån, eftersom man då vanligtvis får bättre ränta. Men jag är kanske för dum för att fårstå.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Att betala 10KSEK för att få låna 200KSEK...5% bara i startavgift låter inte vettigt. Har aldrig förstått vad som är så svårt att fråga en etablerad bank. De lever på att låna ut pengar. |
|
|
"Här kan du låna till både ny och begagnad bil, oavsett om du köper via återförsäljare eller privatperson." Verkar som att det funkar att köpa bilen privat också. När jag sålt bilar har jag fått förfrågan om jag kan tänka mig ställa upp på en avbetalningsplan.... |
|
|
simon_en, Nej, det låter inte vettigt alls! Vilken kreditgivare är det du syftar på som tar ut en så hög startavgift? Nordea är väl en etablerad bank? Jag tog lån med mymoney som kreditgivare, men med Nordea som utlånare. 595kr i uppläggningsavgift. Sen förstår jag inte hur det kan vara bättre med ett blancolån än en kredit. Ett blancolån gör det betydligt svårare att få andra lån i framtiden. Tex em du ska köpa ett nytt hus. Krediter(lån med säkerhet) bryr de sig inte lika mycket om. Dessutom får du som sagt oftast bättre ränta med en säkerhet för lånet. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Ett blancolån är en kredit utan säkerhet. Varför det skulle påverka eventuella lån i framtiden förstår jag inte? Ju bättre säkerhet desto lägre ränta, enkelt. En kreditgivare är samma sak som en utlånare! Mats BMW CS #5847 |
|
|
t80196, När jag och min sambo skulle köpa ett nytt hus för ett par år sedan, så hade vi ca 40k kvar på ett gammalt billån och kanske 20k till på diverse kreditkort(bla tankkort). Vi hade även ett blancolån på ca 50k. När banken gjorde en kalkyl på våra månadskostnader så räknade de med blancolånet men inte krediterna. De nämde inte ens dem, som om de inte kunde se dem i kreditupplytsningen? Vilket de väl borde? Sen det här med kreditgivare/utlånare. Jag vet inte riktigt hur det funkar, men Mymoney står för kreditspärren(och det var de som skrev på papperna) medans räkningen kommer från Nordea??.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Simon76 vad banker och kreditbolag tittar på vid nya lån kan man undra när mn tittar på ex lyxfällan Det är pinsamt hur många lån man kan ta innan det går åt h-vete Ha deT |
|
|
Det är sant.. Man ser ju dem som har kreditkort och blancolånskulder på närmare en mille. Ofta till hög ränta och utan säkerhet. Smart.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.