AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
5.306

Hjälm till trackdays med BMW CS?

Visa användare
789
johmei
335i E92
Hej, Jag har nyligen skaffat BMW och intresserat mig för BMW SC's bankörningar. Jag tänkte ta SBF licens så man har inom kort och skulle behöva hjälp med att hitta utrustning för mig som sitter i bilen.

På informationen för licenstagning och trackdagar så så står att mans kall ha heltäckande klädsel samt hjälm. Läser man om hjälmar lär man sig snart att det finns många varianter. SBF verkar ha särskilda krav för hjälm som jag inte förstår precis. Vad behöver jag i form av hjälm för att kunna köra olika trackdays, ingen officiell tävling. Jag är ute efter lätt men billig hjälm, utseende är inte viktigt.

Rallyshop.se exempelvis har en väldigt billig hjälm, Folkrace och Bilstporthjälm för 595 kr, som skall vara SBF-godkänd (ECE 22.05). Är denna ok?

Vart kan jag titta på och köpa hjälm i Stockholmsområdet?

Vad kör ni andra med för olika track events?
Är hjälmen SBF godkänd kan jag mer eller mindre garantera att vi inte kommer att ha några synpunkter på hjälmen så länge den är hel.

Själv Kör jag en Öppen Peltor hjälm

Johan S
NS 8.29
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
johmei,

välkommen till våra bankörningar.
Du kan bla besöka Trendab i Nykvarn för att tittapå hjälmar.
Även jag har en Peltor på knoppen, men välj en som passar dig både storleksmässigt och pengamässigt.

Vissa kör med MC-hjälmar, men det rekommenderas inte pga hjälmvikten, och det faktum att en MC-hjälm har designats med annat syfte skyddsmässigt.
Det viktigaste är att du inte kommer med en gammal hockeyhjälm...

BMW Club Schweden-BMW Sport Club
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ok, tack Johan. Har ingen lust att lägga 2000 och uppåt för en hjälm som används några gånger per år. Dessutom trodde jag att hjälmkontot var maxat med inköp av Cykel och skidhjälm i höstas. =/

Butiker i Stockholm som har SBF godkänd hjälm för under 1500 kr skulle vara uppskattat. Blir licens nästa fredag. Ska bli riktigt KUL!
Jag har för mig att Jula har eller har haft en godkänd hjälm för under 1000:-

Du är lite precis som jag själv ibland, att lägga ett par tusen på säkerheten vägrar man men cool bil (oavsett prisklass) och annat skoj är ok ;-)

Var rädd om dig och skaffa en vettig hjälm!

Johan S
NS 8.29
Visa användare
789
johmei
335i E92
Johan, det jag fick ur ditt senaste inlägg var "..godkänd hjälm..under 1000 kr:- bla bla du har cool bil och en massa skoj!" =)

Nä då, jag kommer inte åka bana på gränsen med pärlan.. men klart man ska ha hjälm å handskar för säkerhet är superviktig. Men säkerhet har tyvärr ingen egen budget utan delar med trim, styling å bilvårdskontot som alltid är maxat. Att det är dyrt med ett par tusen å uppåt för en hjälm måste väl någon hålla med om eller?

Jag skulle för övrigt helst ha en andrabil som är tokigt ocool men byggd för bana, detta har jag varken råd eller plats för dock. Med bur å sexpunkts skulle jag nog köra mer på gränsen och känt att några tusen för en hjälm är helt ok.

Ps. hjälm från Jula kändes galet osexigt!
Jag vet inte hur du resonerar då vi alla är olika men har men en 335.a från 07 misstänker jag att man har slantar till en hjälm oxå, hur kan ett par lappar var för dyrt när det gäller ditt huvud? Inget illa menat så läs mina ord rätt..

Sen är det svårt att kombinera sexig och tokbilligt, en bra hjälm kostar som oftast en slant. Dessutom håller en hjälm väldigt länge om du är rädd om den och använder en balaklava op insidan och en hjälmväska på utsidan.

Här har du 2 olika riktigt billiga och godkända hjälm, om dom är bra eller dåliga vet jag inte.

Länk

Länk

Johan S
NS 8.29
Visa användare
789
johmei
335i E92
Tack Johan! Jo, visst har man råd men ibland är man bra snål och det är mycket annat man vill ha. Jag tycker allvarligt talat att det är dyrt med 2000-3000 för en "halvbillig" hjälm. Jämförelsen jag gör är ju då exempelvis skidhjälmen som jag köpt en av de bästa för knappt 2000 kr. (Jag kan inget om vad som krävs för de olika hjälmarna men för mig som lekman är )

Men men, man ska inte behöva resonera så och snåla in på säkerhetsutrustning. Jag är fel ute jag vet men då jag inte kör mkt mer än några bandagar så blir jag oerhört snål. Jag blev mest stressad att behöva köpa dyr utrustning när jag inte har koll på varianter och vad som är bra/bättre/bäst, vill gärna ha bättre koll innan jag lägger pengarna. Jag har ett väldigt kontrollbehov, ja!

Har fått låna en hjälm av polare för helgen. Tänkte nämligen ta racing licens på fredag, LMS! Efter det har jag kanske bättre koll på utrustning och jag lägger då gärna 1000-1500 för en trevlig trackday hjälm, och den får ju gärna vara lite "sexigare" än Jula då!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.