AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.100

Konstig beläggning/hinna på alla rutors insida!?

Hej på er,
I förrgår när jag var på väg hem med bilen och åkte i motljus såg jag att framrutan var lite smutsig, ni vet lite så där som en grå hinna man får efter nåt halvårs körning. Morgonen efter när jag ska till jobbet upptäcker jag att alla rutor i bilen ser ut som om de har kondens/imma på insidan, men tänker inte mer på det utan kör iväg till jobbet med fläkten på max. Problemet är bara att det inte släpper utan jag inser att det är "något annat" jag fått på insidan av alla rutor. Väl på jobbet är det så illa att när jag ska hem tvättar jag alla rutor med sprit, helt kliniskt rena, men nu, efter att ha kört bilen EN gång till och från jobbet, ca 20km totalt, så är det tillbaka, så mycket att det är besvärligt att se ut :(

Har ni någon ide vad det kommer ifrån? Vet inte om det kommer när jag kör, upplever att det "bygger på" lite även efter körning för det ser värre ut när jag kommer tillbaka till bilen. Antar att det finns i kupéluften och sätter sig på rutorna efterhand..

Det enda jag kan komma på är att det är första värmen och ACn går för första gångerna i år, gissar jag, men det ska inte på något sätt kunna påverka, det är ju inte olika luftkanaler utan samma, och jag inte haft nåt problem tidigare i vår..

Mycket text, konstigt problem, snälla hjälp :)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Skumt.. Kan det vara smuts eller bakterier från AC-systemet som blåser ut? Kanske har läckt ut lite kylmedia vars smörjkomponent sätter sig som en aerosol i kupén?

Om du tar en trasa och torkar av, färgas trasan? Får du samma resultat på andra ytor än glas i kupén?

Jag bara gissar, men det verkar ju skumt att det kommer just nu när ACn börjar jobba lite på säsongen...
om AC:n läcker så är den snart ur funktion.

tror mer på att du får in glykoldimma från någon läcka.

om du droppar en droppe vatten som får rinna ned efter glaset och det blir tydligt spår efter vattnet (då den löser upp glykolet på vägen) så kan det vara glykol, verka hinnan fet och är kvar så är det något som avger oljedimma, troligen inte AC men kanske från motorn som otillräckligt/icke fungerande vevhusventilation ??
Ok, tack för tipset. Då är det bara att ge sig ut och se om det är vattenlösligt, samt spana runt i motorrummet efter spår..

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter helt klart som glykol!

Kan vara läckage från värmeväxlaren i kupévärmesystemet.

Kolla på förar- och passagerarsidan om golvmattorna är fuktiga - då är det säkerligen glykol/vatten.

Försvinner det kylarvätska?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Släppte en vattendroppe på rutan och lät det rinna längs rutan, blev ett tydligt spår så det är vattenlösligt. Lutar mot att det är glykol då. Att det kommer när jag kört AC:n skulle väl kunna bero på att en eventuell spricka expanderar när värmeväxlaren kyls ner. Känner dock ingen fukt på mattorna, så det kan kanske komma från motorrummet. Ska märka upp nivån på kylarvätska och köra någon dag för att se om det sjunker.
Har tid hos BMW på torsdag så jag får ringa och lägga till även detta fel på anmärkningslistan, men det underlättar om man har ringat in felet åt dom har jag lärt mig... :) Tur man har 2mån kvar på garantin...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.