AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.774

Fälgar. Replika vs original!

Har precis införskaffat en 320DA från 2006. Det är en mycket fin bil. En herre på 77 år som har haft den sedan ny, servad regelbundet på BMW och gått 4900 mil. Jag är mycket nöjd!

Vill uppgradera skorna från de tråkiga 16'' originalgrejerna jag fick med den. Vad råder det för meningar om replika fälgar? Äre något att ha, eller är det som med Gucci köpt i Egypten att den förlorar all sin färg i första tvätten?

Vill inte se grejerna splittra sig när jag ligger på en krokig väg i Norge 160 km/h...

Länk

Vad tycks om dessa?
Fail. Menade naturligtvis dessa:

Länk
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Är nog inget fel med replica men skulle inte betala det priset..just därför. Har även för mig att jag läst någonstans att däck med detta mönster kan spåra mer än typ asymetriskt mönster (kan iofs ha fel). Mvh
Ska du ligga i 160 på krokiga vägar ska du nog köpa ett par riktiga sulor. :) Nu vet jag inte vad det är för några som sitter på dessa fälgarna, men om man kollar på priset så är det väl några rotalla, sunny eller någon annan billig skit. :P
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Med tanke på att annonsen i övrigt är hyffsad detaljerad så kan man väl gissa att utelämnandet av däckfabrikat+modell innebär att det som sitter monterat inte är det bästa.

När det gäller replicafälgar så finns det både bra och dåliga. Tror dock att risken med att en replicafälg skulle splittras vid hårdare körning är väldigt liten. Däremot så kan dom ibland var något tyngre eller lättare slå sig om du kör ner i ett hål.

___
//Ulf
ou
134
outlaw1
320iT-99
KENDA är fabrikatet efter en snabbkoll i bildförstoring..anar att det kan vara KR20 modellen men är lite osäker..Kenda är fabrikatet iallfall det är jag 300% säker på..
Aa precis. Kaiser Kendra. "Ok däck i 1200-1300 kr klassen" säger säljaren.
Däcken är jag inte orolig över, de räcker så länge de räcker. Man lär sig köra allteftersom man har dem ett tag...

Det är fälgen jag vill inte ska splittras!
På m3post.com kör typ alla med replikor. Det är bara att köpa!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Att fälgen skulle splitras är högst osanolikt. Det är snarare däcken som kan bli problem, om det är nått skitdäck.
Eftersom däcken är de ända som har kontakt med marken så lägger jag hellre lite extra pengar på ett par bra istället för att köpa fler billiga. Men kanske bara är jag som tänker så?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kenda = lågprisdäck!
Inget jag skulle vilja köra på i allmänhet och inte på en nyare och finare bil i synnerhet.

Replikafälgar brukar vara av sämre kvalitet än "original" och prestigemärken som t ex BBS (som för övrigt är en "originalleverantör" till bland annat BMW).

Billigare legeringar, sämre finish och framförallt sämre ytbehandling, gör att replikafälgar ofta ser rätt risiga ut efter några säsonger, medan original/prestigemärken kan se ut som nya även efter tio år (om man inte skrapar dem etc)...kort och gott: man får vad man betalar för!

Mvh
Johan B

CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Körde Kenda KR20 på min 380hk Nissan. mycket bra grepp! lite mjuka i stommarna dok. men dom gick att köra riktigt hårt.

Så sånn typ av däck lär hålla bra till en standard bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.