|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tjena besiktigade m3an för en vecka sen och det var inga fel förutom att jag blev underkänd för att dom inte kom i kontakt med min dator i bilen, fick detta meddelande ”Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske”. dom provade 2st transpondrar och fick ingen kontakt. Nåväl bokade tid på bmw för att dom skulle kolla vad som var fel och var inne idag men dom kom i kontakt utan problem med bilen och hittade inga fel i datorn. vad fan ska man göra nu?? någon som haft samma problem eller har en lösning mvh robban | |
| Kan inte BMW släcka den tvåan då? | |
|
Om det är så, så borde bilprovningen betala ditt besök hos bmw. Det är väl inte ditt fel om de har kassa instument? Ring dem och stå på dig! ------- Min bil suger inte... |
|
|
jepp bmw kan släcka 2an men dom tar ju betalt för det. och är inte problemet min bil utan sbp s dator så har jag inte någon lust att betala. btw så var bmw snälla o kollade utan kostnad men dom var tvugna att ta betalt om dom skulle släcka 2an |
|
|
Det är ju sant, man skall ju inte betala för nått som inte är ens fel, och så blir det väl samma visa nästa år igen. Ring till sbp och berätta läget så skall det nog lösa sig. |
|
|
robban bagio, Du skall inte betala något. BMW har ju gett dig ok! Första 2 åren besiktigade jag min bil i Västerås utan att de fick "kontakt" någon gång. Manuell kontroll > godkänt. Tredje året besiktigades bilen i Eskilstuna, "kontakt" utan problem > likaså godkänt. mvh/ Anders |
|
|
ringde sbp o fick (efter tjat o gnäll o många samtal)en ny tid på måndag morgon där dom ska kolla en gång till med deras dator om dom får kontakt. återkommer med hur det gick efter trevlig helg |
|
| Förra året fick de inte kontakt med min bil (fast jag själv använt porten några timmar innan besiktningen). De gjorde då den klassiska mer kompletta avgaskontrollen istället, stod något om OBD "ej genomförd" eller liknande på papperet. | |
|
Från vilka årsmodeller kollar de obdn? På min -00 gjorde de inte det. Vad är det som gäller när de kollar, är det sant att man får tvåa för gamla felkoder eller är det en internetskröna? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det är det som är så tradigt 2:an ovan är just för att de inte kan få kontakt med bilen det genererar en anmärkning. Inte för att det finns en lagrad felkod och det har antagligen bmw sett. De har kopplat upp den inget "inga felkoder lagrade" detta är inget som ska generera i en anmärkning och inget du ska betala för. Denna elektroniska miljökontroll gäller från 02 på bensin och 04 diesel. mer kan läsas här. Länk En arbetskamrat råkade ut för följande med sin V70 Han skulle besikta och hade en lampa fram som behövde bytas annars skulle det generera en tvåa, han plockade bort luftburk för att lättare komma åt, när han bytt monterat tillbaka å starta bilen så börjar den gå ojämnt och motorlampan tänds motorn har då lagrat en felkod pga ett fel. Han går ut och tittar och upptäcker att han glömt att koppla in kontakten till luftmassemätaren, kopplar tillbaka den startar bilen och den går normalt lampan släcks efter en kort tids körning då det ej längre registreras fel. På bilen finner de inga anmärkningar under besiktningen, kopplar in deras felkodsläsare och får en felkod på luftmassemätaren, dvs en gammal lagrad felkod. Besiktningsmannen underkänner bilen och säger att fel finns och att han måste åka till volvo så de får åtgärda det och komma tillbaka. min arbetskramrat säger då att han kopplat ur den för att byta lampa och glömde kontakten vilket resulterade i att motorlampan lös men han kopplade in den igen och då släcktes även lampan. Det spelade ingen roll det var en anmärkning, det gick inte att resonera med besiktningsmannen. han kontaktade mig och vi radera felkoden med tourqe han får nu åka tillbaka för att de ska läsa av och konstatera att det ej finns några gamla felkoder lagrade och betala 200kr för detta. Detta är helt oacceptabelt. Hade felet existerat så hade felkoden varit aktiv för luftmassemätaren och det hade dessutom lyst en motorlampa för att indikera detta. När besiktningsmannen starta bilen så lyser motorlampan upp och sedan släcks detta är en indikation på en fungerade självcheck som returnerar att fel ej existerar i systemet. Den felkoden bilprovningen läste ur var en historisk felkod dvs den har varit aktiv men felet existerar ej längre pga det är åtgärdat, bilen får den indikationen lampan släcks och koden läggs i historiken. Och detta är helt normalt och måste få finnas, om vi hade ett system där alla koder raderas så fort lampan släcks ja då har verkstaden inget att gå på vid intermittenta fel. Detta system kan inte fortgå att suga ut den enskilda konsumenten på pengar. Eftersom motorlampan inte lös så hade man kunna gjort ytterligare en kontroll betrf utsläppen det manuella avgastestet är detta ok så borde bilen godkännas. Att svensk bilprovning ej kan få kontakt med bilen pga de saknar kompetens eller utrustning för endamålet är inget som kunden ska belastas för. Det måste finnas alternativ då detta aldrig kommer att hålla i längden pga alla olika bilmodeller. Är det för dålig kunskap i ämnet så får de se till att förstärka den. De erbjuder tex e diagnos så hur de ej kunde hanterar detta är för mig en gåta. Det måste till en debatt så det blir en utredning angående detta då kontrollen bör hanteras på annat sätt än vad det gör idag. |
|
| En stor del av värdet med besiktningen är ju det manuella avgastestet ("sanningen"). Om de kollar felkoder, görs inget avgastest då?!?!? | |
|
Det tycks variera hur de använder OBD-läsare. På min 02'a kollade de inte ens avgashalten manuellt ett år utan körde enbart på OBD, och i protokollet står det 0 på alla värden utom lambda som är 1.00. Åren därpå mätte de manuellt utan att ens koppla in OBD'n. Förra året frågade jag när allt var klar vad som gällde och fick då svaret att -02:or inte omfattades av OBD-kontroll. Nu tycks det det vara tvärtom... Samma station hela tiden. Själv skaffade jag mig tidigt en Kjell&Co-burk för att läsa och släcka ev felkoder, men har aldrig haft någon än. |
|
|
Detta var intressant. Länk Varför följer de inte punkten "aktiv eller historiskt fel" vid besiktningen? Som det är i dagsläget så resulterar ett historiskt fel i en anmärkning. |
|
|
såg en grej till. • Inga felkoder (ingen varningslampa) Ingen felkodsinformation är sparad i fordonet just nu, ingenting i E-diagnosresultatet som tyder på att åtgärd behöver vidtas. Detta är ett fel påstående då felkoden sparas även om felet är åtgärdat då det ligger i historiken dvs bilens logg. |
|
|
Varför är jag inte förvånad!!! Var tillbaka på sbp i morse och dom skulle göra en koll till. besiktningmannen stoppade i sitt diagnos verktyg och körde ett uppkopplings försök och det funkade inte "ingen kontakt med fordon" han tog ur diagnos verktyget ur bilen och kollade i dess kontakt och det var ett stift av och ett böjt.är det bra eller.... in med ett nytt verktyg och vips så kopplade den upp utan problem.Om man varit normal kund så hade man åkt på felsök och nollställning hos bmw men att man som jag ska behöva gräva o rota o vara allmänt dryg mot sbp för få rätt. (ett fel som enligt mig låg i deras utrustning och inte i min bil) d e förjävligt enligt mig. och en massa tid har det gått åt också.. egentligen skulla man ta detta vidare på nått vis men det tar ju också en massa tid... ja ja om någon annan kan ha nytta av denna tråden blir jag glad iaf.. //robban |
|
| Från vilken årsmodell håller dom på med OBDII uppkoppling på Bilprovningen? | |
|
540is: Här har du svaret: Länk |
|
| Tack ! | |
| Jag besiktigade min 320 -04 för några veckor sedan och då fick de inte heller kontakt med bilens diagnossystem. Besiktningsmannen antydde att jag skulle ha varit inne och mixtrat med något, men jag sade bara att ingen har varit inne i systemet sedan bilen servades på BMW för 2000 mil sedan. Det accepterades och avgaserna mättes med den vanliga provningsutrustningen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När Bilprovningen tvingades börja med detta enligt EU regler, hade jag en lång diskussion med den tekniska ansvariga som ringde upp mig för deras felkodsavläsningssystem och att de inte kunde radera felkoderna och köra en ny diagnos för att se om koden var aktuell eller historisk. Deras utrustning är spärrade för att radera koder nämligen. Dvs även deras erbjudande om felkodsläsning mot betalning är direkt i princip värdelös. Jag vidhöll att detta är totalt vansinnigt och oseriöst och enbart till för att skinna bilägare på pengar. Men regler är regler. Och han vidhöll att vid varje service så ska felkoderna raderas av verkstaden mm mm Att felet när en motorlampa tänds och som släcks av sig själv om felet inte frotsätter är ju också normalt, men felkoden finns ju kvar vid bes. Ska man tillhandahålla en service ska man gör det bra inte halvdant. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Undrar hur långt man skulle komma rättsligt om man stämde bilprovning. Det kostar ju tid pengar och besvär att åka på en gammal felkod likt min kollega som råkat glömma kontakten till luftmassemmätaren. Om jag råkar ut för samma sak så är jag rätt sugen på att dra det vidare då jag inte har så mycket att förlora. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.