|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en lysande airbaglampa på min 523 -99, som jag inte lyckas bli av med. Jag har inte sett nån med min felkod, så jag startar ny tråd. Symptomen var att lampan tändes 3-4 sekunder efter kontrolltiden med tändningen på. IG på besiktningen. Bil & Motorteknik i Huddinge gjorde första utläsningen av felkoden ("Sensor vänster sidoairbag skickar felsignal"), och sa att det handlade om sensorn som sitter under mattan vid B-stolpen. De nollställde felminnet men det kom direkt tillbaks och lampan var fortsatt tänd. Jag skaffade egna diagnoskablar, och Carsoft 6.5 säger 22 - Sensor left sidebag - Passenger presure sensor (Before mod. 2000 and All E36) Glad i hågen köper jag en "side impact airbag sensor" på ebay och byter den under förarstolen. Nollar felkoden och lampan släcks - Superklasse! Men. Nästa gång jag startar bilen lyser lampan igen och samma felkod är tillbaks. Nollning släcker lampan, men tändning av/på tänder lampan igen. Nu tänds lampan nästan direkt efter kontrolltiden, den är släckt max en halv sekund (mot 3-4 sekunder tidigare). Nu vet jag inte vad jag ska göra... Har nån varit med om denna felkod förut? Vad menas egentligen med "Passenger presure sensor"? Har jag bytt rätt kompoent tro? Nån form av påverkan verkar de ju haft med tanke på lampans beteende. Bilen har körförbud pga detta sen ett par veckor tillbaks - alla tips och hjälp välkomnas varmt! Mvh P | |
| Passenger pressure sensor, är inte det sensormattan i passagerarstolen? | |
|
Sensormattan tror jag brukar kallas Seat Occupancy Sensor eller nåt sånt. Vet inte heller vad den skulle ha med vänster sidoairbag att göra. Faktum är att jag också för säkerhetsskull satt in ett sånt sensormatte-motstånd (även det ebay-köpt) under passagerarstolen, men det gjorde ingen skillnad så jag tog bort det igen. Det är ju vänster sida som varnar..? |
|
|
Läs igenom denna tråd (behandlar samma sidebag/position) > Länk - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Tack för det Ljepone, men det var bara tre inlägg i den tråden. Han verkar iaf leta efter den sensor jag precis har bytt. De här Länk snackar även om sensorn för sidoairbag, och enligt dokumenten där är proceduren för bytet att även byta (och koda om) kontrollenheten för airbags, den i mittkonsollen. Nån som har erfarenheter om det? Behöver verkligen den också bytas? Jag får riva ut sätet och mattan igen nu i helgen, och försöka gå noggrant igenom kablar och kontakter för att se så inget sånt simpelt spökar. Vad mer kan jag göra? Hur ska jag felsöka detta? "Passenger presure sensor" förbryllar mej fortfarande... |
|
|
Har nu rotat igenom kabelhärvorna kring sensorn, utan att riva halva bilen, och ser inga problem. Allt är rent och snyggt. Insåg under tiden att utbytessensorn jag satte dit inte hade samma artikelnummer som min gamla (den nya är för E39 >-02 och min är en -99), så jag bytte tillbaks till min gamla sensor och är principiellt tillbaks på ruta ett. Att sensorn för airbagen skickar felsignal - betyder det rent praktiskt att sensorn är paj? Gör jag ens rätt som försöker byta den? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle testa och lossa kontakten i främre dörrgången mellan dörren och stolpen i bilen och spraya elektronikspray (CRC) kan ju vara så att det är förbindelsen mellan sensorn och airbagen som har högre resistans eller glappar. Går ofta in fukt i överförningen mellen dörr och kaross och ger airbag fel på "sidoarbagsarna" Dessutom skulle jag gör lika dant med anslutningskontakten på airbaghuvudmodulen kan lika gärna vara utgången där som det är glapp eller oxid. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kablar och kontakter visade aldrig något fel, så jag beställde till sist en ny sensor från ebay, den här gången av rätt modell (6 900 728 för min -99). Jag fick även snilleblixten att byta plats på sensorerna (vänster <-> höger) för att se om felet flyttade på sig. Med den nya sensorn på plats under högerstolen och höger sensor under vänsterstolen försvann felet och lampan är nu släckt. Besiktade bilen imorse utan anmärkning och är oerhört lättad att slippa lämna in bilen på verkstad. Tack för alla tips. Super! |
|
|
Drygt problem det där! Har airbaglampan lysande på min 523a också, sades inget om airbaglampan på besiktningen heller(2mån sedan) :P |
|
|
Hej! Har vad det verkar samma problem med min E39 1998. Antar att samma del (65.77-6900728) passar även min årsmodell? Blir dock lite konfunderad av att @pepto köpte till fel modell eftersom denna sensor verkar passa olika årtal till även M5:or till X5:or. Är det någon som känner till lite mer om hur det ligger till? /jbg |
|
|
Egentligen är detta helt logiskt. Man uppdaterade SRS-styrenheterna för e39 nångång där 99-00 och gick från MRS3 till MRS4. Olika sidosensorer passar till olika styrenheter. Övrig SRS utrustning verkar ej påverkas. Har varit med om att man bytt SRS-styrenhet ovetandes om att man fått den uppdaterade (som ska vara kompatibel) men därefter fått felkod på sidosensorerna. Det som gäller alltså på dessa bilar är att titta på vad som står på de delar man ska byta ut och sen leta upp delar med exakt samma nummer. Det spar en hel del huvudbry. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
@olaO Tack för svar! Konstigt att det ändå står på ebay att den passar min 98:a mfl modeller då? Det borde således räcka med tillverkarkod, som den ovan. Eller är det andra nummer som också måste stämma? /jbg |
|
|
Hitta en med samma nummer som din så ordnar sig det. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Nu var ju det här ett par år sen, så jag vet inte serienumret på den första sensorn jag köpte, anant än att numret inte stämde överens med sensorn som satt i bilen. Jag vet dock att den såg precis likadan ut som den gamla och passade rent fysiskt, men felet löstes inte helt. Möjligt förstås att den bara var trasig också, det är väl risken med att köpa begagnat utrikes. Oavsett så kan man nog inte helt hundra lita på detaljerna i ebay-annonserna, det är förstås säkrast att köpa en sensor med samma nummer som du redan har. Förmodligen har du samma sensor som satt i min -99, och numret du nämner borde då va tillräckligt. Men dubbelkolla vad som sitter i bilen om du blir för osäker? |
|
|
@pepto Jo, det låter som rätt väg att gå. Det kan som sagt vara väldigt små skillnader som avgör om en del funkar eller inte, så lika bra vara på säkra sidan :) Tack för bra tråd och input! |
|
|
Sensor byttes och lampa släktes. Lite märkligt nog slocknade lampan självmant efter bytet? Kan vara värt nämna att jag i samma veva bytte ut ett äldre slitet batteri till ett nytt och kraftigare (100ah). Tack för hjälpen! |
|
|
Kul att det löste sig! Då kanske den delen kan "nollställa sig själv". Det jag känner till sen tidigare är att sensormattan i passagerarstolen också kan göra det. Alla andra fel på SRS sätter en fast felkod oavsett om felet är närvarande eller inte så att säga. Intressant! Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.