AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.998

när ska kondensor fläkten gå igång 523 E39

ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag renoverade min kondensorfläkt förrra sommaren, efter det så gick den igång så fort man tryckte igång ac:n på bilen.

Nu när jag kör med ac:n så går den aldrig igång. Kan det bero på att det är lägre temeratur ute nu eller har den helt enkelt gått sönder igen. Fläkten snurrar lätt och visar inga tecken på att ha kärvat igen. Säkring nr 7 är kollad o den är hel.

Söker tips på när den ska gå smat om det finns något mer att kolla innan jag river bort den igen.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Hur servade du fläkten? Jag försökte göra detta i helgen men fick inte itur den så jag kunde kolla kolen.

Du kan väll prova mäta resistansen mellan brunkabel och nån av dem andra, om alla är overload eller oändlig så är det avbrott.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag fick använda rondellen och kapa bort piggarna som är pressade till höljet på motorn.

Min satt helt fast då magneterna hade rostat bort från hållaren så det fick bli att slipa rent o limma tillbaka dom samt rengöra som en tok. Sedan fick det bli att punkta ihop den med svetsen igen. Riktigt finmek :) Den fungerade dock perfekt hela förra sommaren och den löper fortfarande lätt så jag vet inte vad som hänt med den,
Be
278
Bengt C
523i -96
På min 96:a går fläken hela tiden då AC-knappen är intryckt. Precis som du skrev.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
ok hall112, jo man får la kapa bort dem rackarna eller kanske går att pressa/slå ihop dem.

Annars låter det ju som att det är kolen som är slut, skulle vara kul att få ordning på gamla elfläkten.
Nån på forumet som vet om man kan fixa det själv eller om man kan lämna in till nån generator firma?
hall112, finns det ett stort motstånd vid fläkten på E39? Har för mig att fläkten är inte så annorlunda än på E32/34, fläkten där drivs via 2st relä, en till varje hastighet. Först hastigheten är fläkten på när motorn börjar bli lite varmt ELLER när som helst om ACn är på. Andra hastigheten kommer när ACn är på OCH motorn är varmt..

Här finns en gammal artikel som handlar om det på E34 i alla fall, kan det vara nånting för dig? Kondensorfläkten drar ganska mycket ström, det måste vara en relä, eller?

Länk

Nickar och bockar pga dom fina orden BaNaN85. Det var DU som gjorde allt arbete, förutom en fin glansig kondensor såg bilen som helt original. Snyggt gjort.
Kolla kablaget till fläktmotorn, du har förmodligen en steglös fläkt i din modell, isf har motorn en grov svart (+12), grov brun (jord) och en klenare gul/röd som är styrsignal från ECU´n.
Motorn styrs med PWM-signal steglöst och startar sakta en stund efter att AC´n jobbat.
Tänk på att det måste vara lite över 12-13°C ute för att AC´n skall pumpa köldmedia.
Fläktmotorn har ständig +12V via säkring 75 (50A), denna sitter inte bland de vanliga säkringarna uppe i handskfacket utan under och framför tillsammans med ett par reläer och styrmoduler.
På äldre modeller startade fläkten på steg ett när AC:n jobbade, för att sedan stega upp i hastighet vid behov, allt styrs via tryck och temperaturvakter i AC och kylsystemet, och hastigheten regleras via effektmotstånd som är monterat på fläktens metallchassie. Det är inte helt ovanligt att det blir avbrott i detta motstånd.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
På min -97:a går fläkten igång när man trycker på snöflingan om det är +14°C eller varmare.

___

Min bil: Länk
Tack Folke för det förklaringen. Jag visste inte att kondensorfläkten var steglös. Jag märkte inte det på BaNaN85s bil, det kommer så mycket ljud från kylarefläkten.

Men... När man kör på DEFROST då finns det ingen "12-13C regler" längre, eller? Normalt är det just den som blir att jag kan serva AC utomhus även om det är lite kallt ute. En V70 till exempel startar kompressor på defrost om (tempsensorn känner att) det är över -6C ute. Då startar inte ACn om tempsensorn visar fel.

50 ampere låter som mycket, finns det ingen relä? Menar du att om jag skulle förhindra fläkten att snurra, det finns ingenting som hindrar att motorn ska bränna upp tills det når 50 ampere?

Vet det om E32/34 motstånd, jag brukade plocka bort på självplockbildemo och sälja på Ebay (tillsammans med E32 "mustard relä, instrumentpanelen efter utbytt av kondensator osv).

Hall112, startar kondensorfläkten när du kör på DEFROST?
Man gjorde en större revision av el och styrsystem runt 97/98, innan dess var kondensorfläkten 3-stegs med reläer och effektmotstånd osv, efter detta är den steglös med PWM-reglering av ett effektsteg precis som kupéfläkten alltid varit i E39 m.fl.
Effektsteget på kondensorfläkten sitter inbyggt i fläktmotorn.
Det behövs inget relä eftersom man inte bryter några högre strömmar osv.
Nominell effekt kan väl ligga på några hundra watt som mest, dvs kanske 30-40A. Blockerad fläkt kan ev. skyddas av intern strömbegränsning i elektroniken.
50A-säkringen kan mest ses som ett skydd mot kabelbrand om man kortsluter kablaget, vid en kollision eller dylikt.
Defrost och start av kompressorn, dvs start av pumpning har jag inte sett nåt om hos BMW. Kompressorn är ju variabel och snurrar alltid, men i manualerna nämns +14°C som temperaturgräns för att systemet skall börja pumpa runt köldmedia.
Utöver detta kan det säkert tänkas att det pytsas ut lite vid kallstart även på vintern för att motionera systemt, skvätta ut lite olja, avfukta lite kupéluft osv. Men ingen konstant pumpning, detta skulle skapa för kraftig kondensering, risk för vakuum på lågtryckssidan osv. Allt enligt BMW:s verkstads och utbildningsmanualer.
Lite märkligt om Volvo eller nån annan kan kringgå detta under vintertid faktiskt.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det nya systemet infördes 09/98 =-99 årsmodell.
Så du har den gamla lösning med två reläer mm.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Den med 14C som du läste om i manualen kanske handlar om kupètemperaturen eller en annan sensor i luftflödet, inte utetemperaturen. På nästan alla bilar, väljer man "defrost" så startar AC kompressorn samtidigt körs värme genom kupèluften. den kalla luften och den varma luften "slås med varandra" samtidigt blir det oftast återcirkulation av kupèluften.

"Defrost" är ett sorts undantag eftersom då släps in värme samtidigt som AC (köldmedium) systemet sätter sig på gång, det blir då en belastning för AC systemet och då kan man kontrollera insug/utblås trycket på kompressorn även om den är variabelt. Defrost är inte bara för att det ka blåsa mot vindrutan utan det luften blir avfuktad pga evaporatorn blev kallt.

Om det står ett gräns på 14C så tror jag att dom menade att glykolen (eller lufttempen efter värmepaketet) måste vara minst 14C innan AC kompressorn ska börja jobba. Och inte ens "defrost" får bryta mot den "elektroniskt lagen".

Jag använder en fuktmätare/tempmätare under ett kontroll och visar alltid avfuktningen till kunderna. I mina ögon, om det inte förminskar fukten på defrost då finns det nåt fel.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säkring 75 till fläktmotorn och relä K22 för steg 2 sitter bakom handskfacket.
Säkring till reläet är F22 30A reläspolen matas från Säkring F20 5A
Relä steg 1 K21 sitter i elektronikboxen under höger kupefilterbox.
Säkring till steg 1 20A F7. reläspolan matas från Säkring F20 5A
Relänas utgångar går via motstånd till fläktmotorn.
Säger WDS kopplingsschemat.

Länk
Steg 3, K201 sitter också i E-boxen.
Steg 1 och 2 matas med 2,5mm2 kablage till effektmotstånden (svart/grön och svart/brun) och vidare in i motorn, steg 3 matas med 4mm2 kabel (svart) direkt till motorn från relä K201. Brun 4mm2 från motorn är jord.
Kanske kan vara till hjälp vid felsökning

FP
Kommer det från Bentley?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Relä K201=Relä extraventilation steg 3 styrs av dubbeltempkontakten som sitter i kylaren dvs är för extrakylning när tempen stiger i kylaren.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja det kommer från BMW WDS dvd dvs kopplingschemat.
Finns även på nätet.
Länk

Länk
GULDVÄRT! Tack hasso! Har BMW sin egen servicenät till oberoende verkstäder? Sm till exempel VW ErWin (Electronic Repair and Workshop Information service from Volkswagen AG) där man kan abonnera direkt till BMW under en timme eller mer?

Har för mig att de är lagen nu inom EU, tillverkaren får inte "låsa upp" bilar längre, och vilken verkstad som helst måste kunna ha tillgäng till officiella serviceinformation, reservdelskatalogen, osv. .
Oops jag menar inte TIS och co. Direkt uppkoppling till BMWs egna datoren, ladda ner firmware osv..
I Bentleys manualer för E39 finns det en del beskrivningar: vol I 170-4 samt170-5 och i vol II ELE-114.

FP
Här finns en annan variant än WDS med kopplingsschemor för främst lite äldre BMW:
Länk

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.