AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.434

Missljud vid normalfart 90-100

ja
25
jasu08
bmwx5 4,4 -01
Har lagt på sommardäcken -nya bridgestone-men har nu ett besvärande sjungande ljud vid marchfart..finns det något enklet sätt att kolla om det är däcken,hjullager,drivknutar eller i värsta fall växlellåda..allt detta tycks mig funka normalt i övrigt..(har ett ringtryck på 3 kilo och ingen rullriktning på däcken..)

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om det kom med bytet så är det nog däcken. Känn med handen motsols för att känna om däcken har resningar.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

ja
25
jasu08
bmwx5 4,4 -01
Nja..däcken är ju nya och utan fiskfjäll..men är ringtrycket på 3,5 som däckfirman rekomenderade och fylde i för mycket tro..
Och hur kollar man drivknutar på en fyrhjulsdriven..???
Och skulle inte hjullager höras i lägre farte??
Inget extreljud vid acc eller kurvtagning heller..

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sorry - såg inte att du hade skrivit nya.

Hur lät det innan?

Drivknut fram är inga problem att testa - fullt rattutslag och gasa lite är de dåliga kommer du höra knackandet. Har bytt på båda sidor.

Lager - bara hissa bil och snurra resp däck. Du märker om lagret är kasst. I min erfarenhetsvärld) ett lager, som du skrev, hörs i de flesta farter - mer och mer ju fortare du kör. Likaså ökar ljudet om du belastar - typ svänger.

Alt. är att åka till däckafirman och be att få låna andra hjul/däck.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

ja
25
jasu08
bmwx5 4,4 -01
ok..har provat och inte knuthack och när det gäller lager ska jag kolla..också minska ringtrycket till 3 och det blev lite bättre tyckte jag..
Hur är det med drivaxlar..kopplade ur i 100 och då fanns ljudet kvar..tyder inte det på att drivlinan är ok??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.