|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har aldrig varit EDC på min 840 däremot har jag bytt alla 4 stötdämpare önskar bara att jag satt Bilstein B6 även fram nu endast bak, men det är suveräna stötar för den här bilen,Gabrieldämparna jag har fram är inget för en sån här bil och kommer nog att bytas mot Bilstein fast de bara är nåt år gamla. |
|
|
Nu har jag äntligen lite fritid att mecka lite bil :) Kan man köpa muttrarna löst? Jag fick inte med nya muttrar när jag köpte dämparna. Jag ringde BMW Göteborg idag och dom sa att man inte kunde köpa lösa muttrar. Märkligt tycker jag. Har någon ett artnr på dessa? Pris? Försökte lossa min mutter igår utan framgång. Har du inte den muttern som skall pressa ner stötdämparen så se till att ha en ny orginal i beredskap eftersom dessa brukar sitta som fn och man oftast får dela dom med en vinkelslip motsvarande. När man läser om Gabriel så kan man få delade uppfattningar men så är det ju i de flesta fall. Som AGV säger så är EDC dämparna elektriskt styrda, elektroniken styr ventiler i dämparna som begränsar oljans gång i dämparen, det vanligaste felet med denna typ av dämpare är att de börjar läcka och som skrivits tidigare så finns den bla en firma i Polen som kan åtgärda det problemet men har ingen erfarenhet av dom. |
|
|
Hej Talar vi om bilsten dämpare så kan du införskaffa dessa hos Forza i Alingsås om ej så lär du nog ha problem för dessa finns ej för E31 som reservdel men det kan ju kanske passa från andra modeller om de finns /P |
|
| Ja, det krävdes stålborste, roterande stålborste och ännu mer roterande stålborste och i mitt fall även ett samtal till AGW som du minns! :) | |
|
Som flera har sagt inklusive mig så en stor rörtång men var försiktig med den så du inte skadar stödbenet, en svets gör allt mycket lättare sedan en fin stålborste att rengöra gängorna. Du får höra av dig om du får problem /P i närheten |
|
|
Det löste sig, jag kunde återanvända orginalmuttern. Men jävlar vad den satt fast, höll på att ge upp flera gånger. Gabrieldämparen passade, vet inte hur den är att köra med än. Ett ben kvar.... Tack för stödet kamrater ;) |
|
|
Grattis! Jag fick spräcka mina bortom alla chans att återanvända dem. Bra jobbat om du fick loss toppmuttern utan att spräcka dem! Kul! Hoppas du märker skillnad. Jag märkte grymt stor skillnad - på min var både EDC-funktionen paj och dämparen i övrigt var helt kass också. |
|
|
Lyfter lite! Alexander K: Kollade du några priser på renovering av systemet? |
|
|
Ja och nej. Jag letade runt och har hört om firmor i Polen som pysslar med det och firmor i england men jag har inte hittat något alls faktiskt. Jag tror inte det finns någon som håller på med det. Du får fråga dig om det är värt kostnaden för nya eller helt enkelt sätta in andra dämpare typ Bilstein. Jag valde det senare, men jag börjar fundera på att återställa systemet faktiskt. |
|
|
Säg aldrig nej innan man är säker, här kommer en adress till en firma i polen som renoverar EDC till vettiga priser och lämnar garanti på arbetet. Länk /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.