|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Jag har en 850 som är utrustad med EDC, och jag märker liksom ingen skillnad på om EDC:n står i sport- eller komfortläge. ---> Slutsats: EDC:n är trasig, eller? Några förslag vad göra? Hur har ni andra löst det som har samma problem? Bilstein? Köpa nya EDC för hur mkt pengar som helst? Renovera/laga de gamla? Jag vill gärna att bilen ska ha rätt hård väghållning, eller vad rekommenderas? | |
|
Välkommen i klubben. Börja med att kontrollera om stötarna fungerar alls och leta efter oljefukt. Jag märkte att mina var dåliga när jag buskörde och hittade oljefukt på två av dem. Klassiskt bilköpar gungtest visade dock inte att de var slut. Någon har hävdat att systemet har en självtest inbyggt och lyser EDCknappen grönt ska systemet fungera. Kan säkert stämma men även efter att jag kopplade ur EDCdämparna hade jag grönt ljus. Har du möjlighet att testa bilen kan du med rätt verktyg kontrollera att EDCsystemet fungerar och du kan se styrvinklar osv. Är dämparna slut har du ett val att göra, beggade är svårt att få tag i, renovering finns trådar om då du skickar dämparna utomlands och får tillbaka dem mot en icke ringa kostnad. Nya går nästan bort då vi pratar kanske 50kkr för alla 4. Jag bytte till Bilstein runt om, de gamla EDCdämparna kopplades loss och styrsystemet är kvar intakt om någon skulle vilja återställa. Själva operationen gick på kanske 6000:- och tog några timmar allt som allt om du gillar att skruva själv. Bak byter man rakt av men fram bygger på att du plockar bort allt EDC ur bef. fjäderben och stoppar i Bilstein i stället. Lite klurigt men även här finns fina instruktioner all googla fram. Jag tog bilder och kommer ihåg det mesta så tveka inte att höra av dig om du väljer Bilsteinspåret. /AGW |
|
| Det är inte helt lätt att känna skillnad mellan S & P läget...Jag hade kassa EDC på min bil, skillnaden mellan S & P var tydligare än med helt nya EDC. De nya EDC var "stummare", o mindre skillnad mellan S & P. Steg 1 är att verifiera att de verkligen är kassa, men i regel så brukar de vara det, trots att de ser OK ut (min var torra men läckte olja frsam efter att de hade fått ligga på garage golvet 2-3 dagar) | |
|
Yes, det här med Bilstein B6 är fler som sagt, i stort sett ALLA jag skrivit eller pratat med om det. Och jag har förstått att klubben för "trasiga EDC" är i stort sett lika stor som "Klubben för 850". Jag är ju sådan som gillar originalskick, så jag grunnar lite på att skicka iväg dem under vintern till någon firma i Polen jag hört talas om. Det är ju nämligen rätt roligt om "den där lilla roliga knappen för ställbara dämpare" faktiskt också funkar. Jag får tillbringa sommaren och halva vintern med att grunna på saken, för jag tänkte inte göra det i år ändå. |
|
|
Jag hade bytt till Bilstein och lagt resterande pengar på puts! :) mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
| agv har du några bra länkar att lägga ut hur själva bytet går till? Har nya Bilstein ligger och väntar på montering. | |
zcooter |
BMW Kan gör ett diagnostest på EDC systemet, med hjälp av deras dator kan de ställa och eller låsa dämparna i dess olika lägen. Kostnad, vet ej |
|
Nivea, ska se om jag hittar länken igen. Tog en hel del bilder på mitt meck men det blev aldrig av att jag skrev ihop något eget. Återkommer. /AGW |
|
|
Hej Registrera dig på 8er.se så kan du läsa massor om hur bytet går tillväga samt massor med andra saker, passa även på att gå in på bimmerforums.com som också har massor av information. /P |
|
|
Länk En av de länkar jag hittade inför mitt byte. Hör av dig om du behöver hjälp, kommer ihåg en del och har lite bilder som stöd. /AGW |
|
| Ser ut som att han har klippt kablarna på beskrivningen, blir det inga felmeddelanden då? | |
|
Eftersom felindikeringen visas på knappen vid växelväljaren så är det enkelt att åtgärd. Om du gör som jag skrev i tidigare inlägg så kan du läsa om hur EDC fungerar. /P |
|
|
Du kopplar loss stötarna i en kopplingsbox, en vid varje hjul. Jag använde också originaldelarna för att täcka ventilhålen och klippte då ner kablarna så att det skulle se snyggt ut. Jag fick inga felmeddelanden i min bil. Lampan lyste så grönt och fint. /AGW |
|
| Bakre sitter väl ihop med servosystemet antar jag. Så frågan är vart man börjar tömma systemet? Finns väl en service punkt för att byta All servoolja vad jag förstår. | |
|
Det verkar som alla byter till bilstein dämare efter konverteringen men det borde funka med andra dämpare med va? Jag har köpt ett par gabriel dämpare istället. Det borde funka på samma sätt? Jag har en fundering, går det att konvertera tillbaks till edc dämpare i framtiden om man vill? |
|
|
Rattmaister: EDC har inget att göra med servosystemet, varje dämpare är utrustad med ventiler som styr hur styva de är. Ben, om du konverterar dina framdämpare som jag och många med mig gjort finns det ingen väg tillbaka med de fjäderbenen. Styrstystemet är ju kvar så hittar du en uppsättning EDCdämpare är det bara att haka in dem igen. Elektriskt ansluter du varje dämpare med en 2 el 3 polig kontakt i en kopplingsbox vid varje hjul. /AGW |
|
|
Ben: Borde funka med andra dämpare men det får du nog kolla upp. Den stora "muttern" som håller ner stötdämparen i fjädebenet måste ju vara anpassad till just dina fjäderben och dämparen måste ju ha rätt fysiska mått för att passa. Kanske är en standard? /AGW |
|
| Gabriel-dämparna är till e-31 så dom borde se ut som bilstein eller orginal kan man tycka. Det är något jag kommer bli varse om. | |
|
Har du inte den muttern som skall pressa ner stötdämparen så se till att ha en ny orginal i beredskap eftersom dessa brukar sitta som fn och man oftast får dela dom med en vinkelslip motsvarande. När man läser om Gabriel så kan man få delade uppfattningar men så är det ju i de flesta fall. Som AGV säger så är EDC dämparna elektriskt styrda, elektroniken styr ventiler i dämparna som begränsar oljans gång i dämparen, det vanligaste felet med denna typ av dämpare är att de börjar läcka och som skrivits tidigare så finns den bla en firma i Polen som kan åtgärda det problemet men har ingen erfarenhet av dom. /P |
|
|
"Jag har en 850 som är utrustad med EDC, och jag märker liksom ingen skillnad på om EDC:n står i sport- eller komfortläge. ---> Slutsats: EDC:n är trasig, eller?" "Jag är ju sådan som gillar originalskick, så jag grunnar lite på att skicka iväg dem under vintern till någon firma i Polen jag hört talas om. Det är ju nämligen rätt roligt om "den där lilla roliga knappen för ställbara dämpare" faktiskt också funkar." Motfråga, hur har du felsökt? |
|
|
kspehe har en poäng. Jag fick spräcka mina muttrar. Faktum är att det som tog mest tid var att få ordning på gängorna på fjäderbenet för att få på den nya muttern. Stålborste, roterande stålborste, gängfil och mycket tålamod kommer att behövas. Trodde först att jag fått fel dimension på muttern men efter några timmar passade den... /AGW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.