|
|
|
|---|---|
|
Har en 540iA E39 -98 som agerar bruksbil vid sidan av M3'an och som jag haft i snart två år och fram tills nu varit helnöjd med... Sista tiden tycker jag den har börjat kännas gungig, spårig och ostadig på vägen. Även passagerare som åkt med då och då ämnar hålla med mig... Besiktigades häromdagen med blankt papper vilket känns bra men hade gärna sett att man hittat nåt som glappade eller så. Väldigt spårkänslig, är E39 känd för att vara det? Rullar på 235'or runtom vilket jag inte tycker är så hemskt brett... En större väg med mycket lagningar är en riktig pina, man får hålla stenkoll på ratten för vips så flaxar han 10cm i sidled till ett spår som passade honom bättre. Bakänden har börjat låta lite "tvättbräda" när man kör över en bula... När det borde säga "dunk" säger han "dunkdunkdunkdunk" ungefär. Är det stötdämparna som är inne på sista versen? Vid mycket kraftiga accelerationer, tex 0-100, tenderar bilen ibland att nästan hamna i självgung som man inte kan hålla emot... Man känner det i hela bilen men främst i ratten som slår kraftigt höger-vänster tills varvtal och hastighet fått lugna ner sig. Nånting i upphängningen av drivlinan som inte är bra? Automatlådan gör sitt och växlar i sig mjukt men främst vid nedväxlingar kan man känna och höra ett litet klonkande som jag stör mig på... Bakvagnen eller diffen som inte är riktigt stadig? Det jag vill få fram med detta inlägget är lite förslag och diskussioner kring vad man kan tänkas göra... Mekar helst själv men känner mig kass i felsökningsledet, var ska man börja leta eller ska man köra norska modellen och bara byta grejer på känn? Har lagt en del pengar redan i byte av slitagedelar och rutinunderhåll men ämnar ha kvar bilen ett tag till och tycker det kan vara värt ett par tusenlappar till för att den ska fungera med lite komfort. Tacksam för alla svar! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Spårkänsligheten är ju väldigt olika på olika däcksmärken, dock bakvagnsbussningar nr 2X4 Länk och stötdämpare känns som det vore en vettig början. Den har väl förmodligen rullat en del mil ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kolla bakre casterstag, båda mina var av på min 540! Ganska intressant körupplevelse :P ___________ Mvh Chrille |
|
|
De bakvagnsbussningarna ser fräscha ut av det man ser med ögat men kanske vore idé att hissa upp och bräcka och försöka röra lite på grejerna. Glömde tillägga men mätarn har nyss slagit om till 25000 mil så givetvis börjar sakerna bli slitna. Någon tidigare ägare har sänkt bilen, gissningsvis bara med andra fjädrar och att det är originaldämparna som är kvar. Om casterstagen vart av hade de nog reagerat på besiktningen häromdagen, särskilt när jag bad han kolla extra om han hittade nåt dåligt baserat på min beskrivning av körupplevelsen, men ska kolla dett med. Tack! |
|
|
Mina missade dom! Dom var helt av i ena änden men gummidamasken höll ihop dom så med en visuell inspektion såg dom hela ut. Mvh Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.