AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.385

Temperatursensor eller nått

Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Bil: e46 320 -99

1. Min yttertempmätare tycker att oavsett hur vårigt det nu är ute är det bane mej -40. den har vart snäll ett par ggr och sagt att det är -36. Vart sitter den lilla mätaren? är det klet och skit som samlas där tro? eller knaskrash på den?

2.
Tycker att min fläkt på auto är lite efter i att blåsa på med kyla när det är varmt i bilen. inte ACn då. typ som att den tror att det inte är så varmt som det är. eller så är det bara så den är haha. men ändå, tänkte kolla om det är nått fenomen att det baggar igen i nån sensor eller nått? e46 320 -99
Tempsensorn sitter någonstans i främre stötfångaren, på förarsidan. Om bilen tror att det är -40 ute är den inte så pigg på att ösa på med kalluft inne...
Som Ljungstarnd nämner så sitter den vänster fram. Lite olika på om du har original spoiler eller den är bytt.

Kan vara att den blivit skadad efter att du kört på något som har träffat den.
Kabeln kan ha gått av osv.

De tar 50:- på skroten för en. Kan ta från mer eller mindre vilken Bmw som helst och skarva kablarna. Ta gärna krympslang över så inte fukta kommer in till skarven/kabelskorna.
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Aha så det är därför det aldrig vill bli så svalt i kupén haha. Sitter den typ bakom plasten i hjulhuset då menar du? Typ främre delen av hjulhuset?
Ja ungefär. Kolla även precis upp bakom spoilern vänster fram.. själv placerat min i luft intaget för kylning utav bromsarna sen jag bytte spoiler.
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Jag kollade efter den utan att hitta den. Men jag visste inte hur den såg ut heller för den delen. Nu vet jag det och ska kika igen. Den står kostant på -40, MEN då och då stiger det nån grad faktiskt. tex -38 eller så. Inte mer än så. Är det nått tecken på det ena eller andra? typ mer troligt kabelbrott eller mer troligt trasig sensor?
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Jag letade som en galning efter den men hittade den inte. Kan ju vara så att den är helt borta. Jag tror bilen har fått sej en smäll där fram nån gång för plast och dyl på höger sida är trasig och likaså nån plast bakom spoilern. Hursomhelst så kanske de mätaren försvann då med. Frågan är nu istället vart sladden kommer ifrån istället? Alltså vart går Tempmätaren? Får försöka bakvägen så att säga.
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Ska kanske tillägga att jag inte ser skymten av nå kablar heller. alla kablar jag hittar är till nåt annat.
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Försökte fråga ut dom på BMW vart sladdarna från givaren går, men jag fick bara huvudklianden och ovilja att svara =P
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Som en avslutning till andra.
Jag hittade kablarna (antar att det är dom) en blå och en blå/röd. Och dom går upp i samma härva som tutan och i mitt fall iaf även dimmljuset. Hoppas det hjälper nån. nu ska vi bara ha ta på lite kabel, kontakt och temp =D Sen jäfflar ska jag ha rätt temp annars!! =)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

givaren sitter i hålet rakt ovan siffran 7 i länken: Länk

Givaren är ca 4mm i diameter och ca 4-5cm lång med en tjockare del (fästet). Om du inte finner givaren så ta dän innerskärmen och leta efter kablaget.

Lycka till!

Mvh Håkan
Ba
211
Baldboy
520d Touring E61 -06
Tack Håkan, Men det var så att där ovanför sjuan fanns ingen givare, eller kontakt, eller kablar för den delen =) Så jag fick ge mej ut på jakt och hitta dom avdragna kablarna nånstans. Så när jag plockade bort vänstra strålkastarhuset så hittade jag resterna av kablarna. Och dom kom från samma kablageklump som går till tutan och dimmljusen. Så om nån har samma problem som mej så vet man vart man kan börja leta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.