AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.754

Renovering framvagn e39

tw
32
twosome
E39 525i -01 Stockholm Open Edition Sedan
Lite standardsvar till en novis.
Jag hade tänkt kosta på min 525 lite nya delar i framvagnen, Främst för att den börjar klonka lite och har diverse vibrationer i farter mellan 90 och 130 km/h. Det första jag tänker mig är nya stötdämpare och fjäderbensstag / och eller fjäderbenslager?
Även diverse stag och bussningar?

Kan någon vara snäll och ge mig lite råd om de viktigaste delarna att inhandla? En inköpslista helt enkelt.

Jag hade tänkt byta de flesta delar själv utefter kunskap och tillgång till verktyg. Men är det något ni speciell skulle undvika att göra själva som kan leda till behov av hjulinställning mm?

Tacksam för svar. Skulle vilja köpa lite delar så fort som möjligt så att jag kan passa på under mina lediga helger nu innan sommaren.
Min bil klonkade i vänster fram när man körde i låg fart över ojämnheter. Dessutom skakade ratten ganska mycket vid inbromsningar i alla farter.

Bytte ut den främre undre länkarmen (nr 4 i första länken) och dessa fenomen försvann.

Men det är kanske inget man bör ge sig på att göra själv på garagegolvet. Till min bil behövde man dessutom en gassvets att värma upp bulten (nr 3 i andra länken eftersom den satt fast ordentligt. Gjorde även en fyrhjulsinställning efter utfört arbete.

Länk

Länk
tw
32
twosome
E39 525i -01 Stockholm Open Edition Sedan
Tack för tipset. Man kan ju börja där iaf.
Vad tror ni om fjäderbenslager? (eller vad det nu heter) och stötdämpare.. Bilen har ju trots allt gått 16K snart och börjar få lite taskig hållning i högre farter vid småbubblor i vägbanan.
Har fått för mig att stötdämpare är fruktansvärt dyrt, men relativt lätt att byta själv?
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
twosome! har själv en 528i Touring som har exakt samma symtom som din diverse skakningar, och vid ojämt väglag klonk. Var i går på en verkstad som konstaterade att båda stötdämparna var helt slut, plus ett stag bak. Min har gått ca 22000 mil och enl, denna bilverkstad så är stötdämparna till 99 % boven i dramat. Mvh Mats
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Köpte bärarmen nr 4 på den bilden till min 523. kolla på schmiedmann.se efter delar. Köpte dem förstärkta. Tror det finns topplagringar o lite sånt också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.