|
|
|
|---|---|
|
Har strul med min 83a som går fint på höga varv men som dränker sig på lägre varv. spridare rengjorda btr bytt vattentemp givare bytt. vad är de för fel?? blir tokig | |
|
Tror att LMM styr detta helt, kolla med någon 528-e28 om Det blir någon skillnad. Känner igen problemet men kommer Inte riktigt ihåg ännu...... Mvh Jonas B |
|
|
Om LMM är korrekt men felet kvarstår... Nere på insugningsröret sitter en kallstart spridare, ungefär mitt under Spjällhuset. (Förutsatt att motorn har samma L-Jetronic insprutning som en e28 528) Den spridaren kissar in bränsle för ca. 30-50 Hk och ska endast ge extra anrikning vid kallstart. Det skulle kunna vara den som hängt sig, alternativt styrningen till den. |
|
|
ja har funderat på att köpa en ny LMM men såg att dom va snuskigt dyra och de är ju ingen ide att köpa ny om de inte är de som är felet. skulle va fint om någon hadde en som man kunde testa. har bytt kallstarts spridaren till en som vi visste fungerade. Bilen har ståt sedan 2003 och har besiktning den 10 maj och de skulle vara fint om de funkade till de. ingen som kan låna ut sin LMM? skulle tillochmed kunna "hyra" en. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kolla vacum slang för btr och värmegivare för styrning av kallstartsventil. Mvh Patrik |
|
ja då ja är ny på bmw fronten så trodde ja att kalstartsventilen och kalstarts spridaren va samma sak men så är de ju inte. ska up idag och kolla kalstarts spridaren . värmegivaren för kalstartsventilen vart sitter den? så kan ja kolla den med. |
|
|
Om jag inte är fel ute är det en av de tre givarna som sitter i termostathuset. Jag tror det är den som är störst. / Daniel |
|
|
nu har ja vart ute och kört en sväng. pluggade slanden till kallstartsspridaren och den small igång direkt men den misständer på lägre varv. går skit bra på höga varv men illa på lägre varv. nån som har nån ide?? |
|
|
Igensatt luftfilter......kolla LMM som är ett spjäll, Att det går tillbaka hela vägen. Så det inte kärvar Sista 20% mot noll/ tomgång. Går den riktigt på tomgång?? Tänkte om microbrytaren på gasspjällaxeln Slår om?? Lite frågor bara. Mvh Jonas B |
|
| Luftfilter okej samt spjället på lmm. har låg tomgång så de dör. vart sitter microbrytaren? ska up och göra några fler försök imörra. | |
| nu har ja varit up och kolla lite allt möjligt så nu går den bra på låga varv och får för dåligt med soppa på höga varv. så nu blir de att byta soppafilter. | |
|
Länk Nr 21 är microbrytaren som talar om för inprutningen om det är tomgångreglering eller gaspådrag som gäller.slår inte brytaren om till tomgång så reglerar inte insprutningen så lågt och dör. Kommer inte ihåg om det finns tomgångsmotor eller hur det är löst här. då men kan mäta om det finns spänning till en ev tomgångsmotor/luftslid/tillsatsluftslid. där ska endast vara sänning vid "nollgas" och försvinna när gas-spjället påverkas ända till fullgas. Mvh Jonas B p.s hoppas jag inte rör till det för dig. |
|
|
Jag tror att den motorn har mekanisk justering av tomgångsvarvtalet, isåfall sitter det en justerskuv med tillhörande slangar bredvid insugnings bälgen. Vid kallstart / kall motor öppnar en tillsatsluftslid, för att höja varvtalet. / Daniel |
|
| har bytt soppa filter och kallstarts spridaren men ingen skillnad. går endast bra på fulla spjäll. nu börjar ja bli tröt på denna bil. | |
| Hej har samma fel undrar om du löst felet mvh robban | |
|
Det är väl bara att lämna in den på en BMW-verkstad? En så gammal och ovanlig bil som en 628:a är väl inget "man blir trött på"? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.