AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.474

S38b36 inkoppling av styrsystem

Hejsan
Har en 3,6a som ska i ett 525 e34 chassi (ej m5) som just nu är komplett utan motor, det jag funderar på är elsystemet för jag vill av olika anledningar ta bort chassits elsystem o rensa den helt på el! 3,6an har komplett motorstyrsystem med stybox ända fram till snabbskruvkopplingen men är det överdjävligt att få igång motorn om man tar bort säkringsboxar mm från bilen? Lite luddigt men är det någon som sitter på bra info om hur man kopplar in motorhärvan på bästa sätt?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det är inga problem.
Motorn har en fristående härva som bara behöver batteriström och jord för att motorn ska gå. Motorhärvan och bilhärvan kopplas ihop med en rund kontakt på torpedväggen. I den har du saker som signaler till (och från) instrumenthuset och tändningsplus samt aktiveringsignal till startmotor från tändningslåset. Pin-ut på denna kontakt finns att hitta här och där på nätet. PPF forumet har en elschematråd där det finns en hel del information om detta. Kan du läsa elscheman råder jag dej dock att ta reda på detta själv då all info inte alltid stämmer.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Okej tack så mycket för det svaret! Jag har allt hittat lite sheman mm men varit lite osäker om man gör nått dumt när man bara klipper allt men det enda ja vill ha fungerande är motorstyrning, startmotor och sånt man behöver för att köra. Chassit med motor kommer hammna under en annan kaross och lusen mm kommer få ett nytt eget elsystem! Jag är ju trotts allt utbildad elektriker så borde ju lösa detta i sömnen ;)
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Det som kan ställa till det lite, är toppfartspärren..... Får inte boxen hastighetsignal, går det bara varva motorn 6000-6500 varv. Men det finns ju chip med spärren borttagen, så det går att lösa.

/Kent
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.