AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.608

Höga avgasvärden!

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
BMW 523-97
Fick idag nedslag på besikningen angående jättehöga avgasvärden. Det var samma sak 2010 vid besikningen och då fick jag byta lamdasonden till cylinder 4-5-6. 2011 bytte jag katalysator innan besiktningen och alla värden var då ok, katalysatorn är en universalmodell från Mekonomen. Enligt besikningskillen så luktade avgaserna oförbrända när han sniffade vid avgasröret och även jag har känt en viss lukt. Kan det vara så att katalysatorn redan har gett upp eller är det långsökt? Om det är någon av lamdasonderna kan man då själv på något sätt testa vilken det är? Är cylinder 1 den som är närmast kylaren/fronten?
Hopp om svar från någon som har erfarenhet i frågan.

Kan ju vara tempgivaren till motorstyrningen.
Du får kolla felkoder.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Gasa mera!

Skämt å sido men det kan vara lösningen, be besiktningsmannen köra en runda på låg växel för att få upp tempen ordentligt i katten så kan det lösa sig, det gjorde det för mig förra året.
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Efter besiktningen åkte jag en runda på 3-4 mil så att katalysatorn skulle vara riktigt varm, efter det åkte jag tillbaka till besiktningen för test av nya värden men resultatet blev detsamma trots varm katalysator.

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Var sitter tempgivaren till motorstyrningen? Jag har tittat på en sprängskiss men kan inte hitta den.

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Jag har hittat tempgivaren.
Cylinder ett är det den som är längst fram mot kylaren eller längst bak mot kupén?

Den sitter säkert under insuget det brukar vara en kontakt man brukar dra bort och givar är oftast blå, nån här på forumet borde veta exakt.
Visa användare
93
LaszloTyresö
735i -89 E32
Vinnaren Knutstorp
Bästa 7-serie bil 2010
Cylinder ett är längst fram mot kylaren!
Mvh.

Länk
Min bil
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
Går bilen bra i övrigt då inga ryckningar eller känner sig seg? Om inte annat kolla vevaxelgivaren eller kamgivaren om inte vevgivaren funkar tillfredsställande så kan det bli höga avgasvärden eftersom den inte indikerar riktigt på rätt ställe när den skall tända på cylindern.
De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Kamaxelgivare bytte jag för några år sedan, vevaxelgivaren bytte jag förra sommaren då den ibland plötsligt tvärdog någon tiondels sekund för att sedan fungera igen. Det märkliga är att efter besikningen åkte jag ett varv för att få upp tempen på katalysatorn och då började bilen plötsligt rycka igen, och det första jag tänkte på var just vevaxelgivaren, märkligt bara om den redan skulle ha pajat. Kan någon bekräfta att man verkligen får felvärden (väldigt höga värden) om vevaxelgivaren ballar ur.

ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
Det är ju just de jag gjort vevaxelgivaren och kamgivaren också för den delen kan visst bli fel på efter bara några hundra mil om du har otur.För den delen vet jag också att det kan bli välldigt höga värden om inte givaren fungerar tillfredsställande.Men nog kan de vara något annat som spökar också kör en felsökning på Bmw så får du svaret direkt,kolla också hur stift luftfilter och oljan är. Om lamdan spökar så brukar bilen börja ryka lite svart på grund av fel blandning den går alltså fet på blandningen bensin/luft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.