|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej alla har äntligen fått igång en M10 2L ti motor allt är orginal så som kam, bestyckning av förgasare osv .motorn startar och är körbar men dom behöver fin skjusteras finns det någon som har skruvat med dessa solex tidigare som har lite tips. vad ska man börja med att ställa in. vad ska man inte skruva på om dom funkar .när man kör så är det bra tryck i motorn men den vill inte varav ur och är bluddrig vid gas på drag mvh johan | |
|
Hittade det här om det kan vara till hjälp för Dej ? Länk |
|
|
BMW 02 verkstadshandbok. Länk |
|
|
Viktigt att du har orginal luftburk. Utan den är det svårt att få mototrn att gå bra. /Anders C |
|
|
Har du lite musiköra så fixar det ganska lätt. En plastslang typ 30 cm lång och ca 5 mm hål. Fäst ett buntband hårt vid ca 5 cm så stoppar Du in de 5cm i första insuget i första förg med Motorn igång. Lyssna på ljudet i andra änden På plaströret, flytta till nästa hål dvs andra röret I första förg. Den som har mörkast ljud har mest Belastning, ljusare ljud behöver mer belastning Som du justerar på skruven i mitten mellan rören. Gör lika på nästa förg, för att sedan höra skillnad På främre o bakre förg som du justerar på skruven Mellan de båda förg. Förutsättning att du ställt ventilerna innan. Buntbandet är till för att man ska stoppa in Lyssnarslangen exakt lika var gång som är Jätteviktigt. Luftskruvarna 4st ska i grund Vara 1,5 varv öppna men kan vridas plus o Minus men alla skall vara lika. Mvh Jonas Brinell |
|
|
Tack Alex, Håkan, Anders det var nyttig info. Jonas ska testa i helgen jag har fått "slang tipset" av en båtmotor trimmare men inte så utförligt och vad man skulle skruva på. går det att ställa mängden bränsle som sprutas in av acc pumpen, just nu får motorn så mycke soppa så avgaserna luktar obränd bensin eller löser det sig när man har ställt in dom tack alla |
|
|
Bränslemängden ställer du med de 4 skruvarna,en till var port in. De med en fjäder under som jag skrev innan 1,5 varv i grundinställning. Har besiktigat med ett halvt varv öppet på alla fyra......visst co blev bra men allt andra blev skit. Acc-pumpens inställning är hur mycket du vill ha vi varje pedaltryck. begöver inte mycket där.Länk Skruv nr: 5 är blandskruven som skall stå lika på alla. Kolla även tomgångsmunstyckena så att de är rena.Ser ut precis som ett munstycke till en moped på 60,70 talet, inga inställningar,bara att skruva ut och blåsa rent nr:6 . nr:33 är justerskruv per förgasare.Länk Nr:7Länk är justerskruv MELLAN förgasarna efter "internjustering" Det hela är ganska lätt när man väl vet hur det funkar. Hoppas att du får till det, bra att kunna ibland. Mvh Jonas B. |
|
|
P:S har du några bilder på din fina bil?? riktigt härliga bilar,speciellt Ti med insugsljudet.....måste upplevas. Minns mina förgasare med fröjd än idag. choke?? nä pumpa ett par ggr och sedan hör man dom pratar under huven...... Mvh Jonas B. |
|
|
det blir en söndag i garaget stort tack för Jonas bilder kommer mvh johan |
|
|
det jävlas typ hela tiden just nu får inte bort bludrandet slutar och varva vid 5000rpm när motorn blivit varm så tappar jag oljetrycket under 1500rpm vad gör jag för fel / vad är fel är på g ut i garaget nu för att göra komp test. byte av tändstift och kablar |
|
|
Hoppas jag har riktigt fel...... Men det låter som slitna ramlager Mvh Jonas B |
|
|
Oki. ramlageren har jag inte kollat på denna motor. Det blir fler timmar i garaget |
|
|
1. Om o-ringen mellan oljepumphuset och tryckledningen saknas/dålig får du taskigt tryck. 2. Om pluggen i änden mot kamkedjedrevet på vipparmsaxeln på insugsidan lossnar får du taskigt tryck bort mot oljetrycksgivaren. |
|
|
Påbörjade att skruva ur motorn. Så det blir att beställa ram å vevlager samt kolvringar Är det någon som av ovan stående liggande så köper jag det Med vänlig hälsning, johan |
|
|
Hoppas du har rätt fördelare till den motorn,dvs en utan vacuumklocka på. helt mekanisk sådan. Mvh Jonas B, |
|
|
Jag har den med vaccumklock men jag stjäl vacuum från slagen till bromsservon och det verkar funka Nu på fredag så kommer jag lägga några timmar i garaget så får vi se =D johan |
|
|
Nu är motorn ur och isärplockad jag har bara lyft ett vevlager och det var slitet samt ett ramlager och där hittade jag koppar spån/flisor. Så nu undrar jag vart men tittar toleranser/storlekar. På lager och osv osv. |
|
|
Det står på lagrets baksida om det är standard std eller om veven är omslipad vilken överdimension det är. Kolla efter repor på veven med. Allra viktigast. Mvh Jonas B |
|
|
då är motorn i bilen igen med nya ram,vevlager, packboxar och alla andra småpackningar, renoverad oljepump, så nu j..lar ska det funka hoppas jag tack tips å råd |
|
|
Jag håller tummarna. Hoppas det blir riktigt bra. Mvh Jonas B. |
|
|
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaggggggg motor startade på första försöket med riktigt bra respons o inga missljud. lät motorn bli varm kollade olja o kylare jämn o fint omgång inga miss tändningar, provturen blev med blandade känslor pigg o rap i 1,5mil sen började den miss tända och tappade oljetrycket under 1500rpm miss tändningen var en tänd kabel det har jag redan fixat men varför tappar jag oljetrycket när motorn blir varm... fick rådet i går att byta oljan till en mer trög flytande typ 20-40 olja |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.