|
|
|
|---|---|
|
Får nog först börja med lite bakgrund till det hela.. Det hela börja med att bilen (520 touring -02) börja dra oroväckande mycket olja, ca 1liter på 70 mil. Kunde konstatera att det var vevhusventilationen som börja täppa sig så jag lämna in den för byte till till cold climate versionen. Efter så gick bilen mycket bättre men nu så ville han ha 1 liter olja efter ca 60 mil, nu börja jag bli trött på det hela. Efter lite sökande på forumet så fick man tipset om att det kunde vara kolvringarna som hade kocksat fast. Så en WD40 behandling senare så verkade allt vara frid och fröjd tills igår när han ville ha olja igen nu efter 81 mil. Så det känns ju inte som behandlingen hjälpt direkt! Så nu har jag bestämt att det ska in en ny motor istället och då till min fråga kan man hinka i en m54b25 istället utan att behöva byta en massa andra saker runt om? Funkar växellådan som är till m54b22 till m54b25 tex och är det något man ska byta när man ändå byter motor tex vattenpump? koppling? Är tacksam för svar och hoppas på bra hjälp från detta eminenta forum. En gång BMW alltid BMW. | |
|
Ingen som har lite info att dela med sig? En gång BMW alltid BMW. |
|
|
Inte mycket respons här inte! Har dock slängt i en m54b25 nu i min 520 och allt lirar klockrent. |
|
|
Härligt att höra! Gick det smärtfritt eller vet du någonting nu, som du önskar att du visste innan du satte igång med projektet? __________ Mvh Grelle |
|
|
Allt har gått väldigt smidigt, e39:an är en förhållandevis lättmekad bil! Den enda hindret var kopplingen sim var tvungen att spännas med ett speciallverktyg, tur nog så kännde min kompis en bilmek som ägde ett sådant! Om man ska öra ett sånt här projekt så rekommenderar jag att köpa en verkstadshandbok och en obd2 läsare, underlättar en hel del! |
|
| Har fått lite strul med kylsystemet nu efter motorbytet! Motorn går upp fint i temp och ligger stadigt på mittten av mätaren, bra värme i kupen är det också! Dock blir inte den undre kylarslagen varm, vilket jag har förståt den ska bli efter en tags körning! Vad kan vara fel? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den blir bara varm när termostaten öppnat så kylarvaätskan kan cirkulera genom kylaren. Det kan ta lång stund på tomgång 30-40 minuter innan termostaten öppnar och då gör den det bara en kort stund tills elfläkten kylt ned till rätt tempnivå. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Gäller samma sak efter man kört några mil också? Kännde efter jag kört ca 4 mil igår och då var den kall. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.