AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.692

35w el. 55w xenon? Vilken ska jag ha till halvljuset?

32
176
328Robban
M3 E36 -96
Subaru Legacy Outback -98
Då var de dax att skaffa xenon till E36an, till både hel och halvljus.
Har tittat en del på alla olika kelvin och watt, och har kommit fram till att ha 5000k i halv och 6000k i hel.
Men då till frågan om vilken watt man ska ha.
Att de gör skillnad mellan 35 och 55 är ju ganska självklart.
Men behöver jag 55 watt i halvljuset?
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Xenon i halvljuset är inte tillåtet helt utan anledning... Det bländar oavsett om du ställer ner osv...
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Konvertering alltså
32
176
328Robban
M3 E36 -96
Subaru Legacy Outback -98
Jo då, jag vet att men inte får konvertera i halvljuset. Men jag är missnöjd med halvljuset i orginalform, så jag tänkte prova och se om de blir bättre med xenon.
Får hoppas att jag inte möter dig "AC Cobra" när jag är ute och kör så du slipper bli bländad.
Men tack för ditt resonemang, för med det så lutar de nog åt att montera 35 watt. Om de nu kanske bländar lite mindre än 55 watt.
Kan bara hålla med ac cobra. Det är riktigt irriterande och bländande när man möter bilar som har monterat i xenon i en vanlig halogen reflektor. Hur klarar man besiktningen då?

Men om du har dåligt halvljus nu, är det inte så att dina halogen lampor är dåliga?
Hur ser reflektorn och glaset ut på lyktorna?

Tänkte att det kanske finns flera andra saker du kan göra för att få bättre halvljus på bilen innan du konverterar till xenon?

Sen har jag hört att en xenon lampa genererar mer värme och kan bränna och skada reflektorn så du åker på att byta ut hela lyktan fram, hur ofta detta stämmer eller händer ska jag låta vara osakt.
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej!

Lite osäker kring dessa bestämmelser, men en besiktningsman sa till mig att anledningen till att man inte fick eftermontera xenon var för att man inte hade autamatisk motrstyrning på lyktorna.

Men enlig xenonkungen.se kan man köpa till en box som gör om "valig läges motorstyrning av lyktor" till automatisk förmodligen någon slags höjdkännare.

För öppen reflektor finns det special anpassade lampor till se länk:
Länk

Vet dock inte om det är lagligt eller går igenom en besiktning men målsättningen är ju att inte blända andra trfikanter. Och med monterad kännare och anpassad lampa borde man ju ha gjort tillräckligt!

// JW
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenonljus i dimljus anses vara otillåtet av svensk bilprovning. Xenon HID kan dock monteras utan ovan utrustning i helljus, extraljus etc.

Kontrollbesiktning SBP: Enligt uppgift har SBP direktiv sedan december 2005 att kontrollera xenonljus. Allmänt rekommenderas att tillfälligt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen om konverteringen gäller fordonets halvljus. Du riskerar annars en ombesiktning (200:-). Detta gäller även xenon i dimljus.

// JW
waijlson: Lagen säger även att strålkastarna måste vara E-märkta och att fordonet ska vara typgodkänt för xenonstrålkastare. Finns ingen E36a som uppfyller sistnämnda krav.
328Robban: Om halvljuset är dåligt är det nog dags att investera i en uppsättning nya strålkastare, då reflektorerna har gjort sitt.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Högre watt på xenon verkar öka risken för radiostörningar
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Enligt tidigare inlägg på forumet är 55W oftast bara dekaltrimmade (dvs ingen skillnad) eller chiptrimmade (dvs kortare livslängd) 35W.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Till halvljus är det lämpligast med 35W. Till helljuset kan du gott ha 55W, det lyser bättre än 35, jag har testat. I mina extraljus som jag använder på vintern kör jag med 75W och jag vill påstå att de lyser dubbelt upp mot 35 Wattarna.

BMW CS #5206
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hämtade mina uppgifter från xenónkungen.se, dem kan ju vara lite riktade så att det med rätt ce märkning inte nämns?

Tyckte det var synd att det inte var ok med eftormontering ens i dimljusena, hade varit lite fräckt.

Sammanfattnigsvis verkar det vara så att de enda ljusena som är ok att konvertera är helljus och backljus ;)

kan vi enas om detta? :)

// JW
Re
56
Rello
BMW 320i -09
Jag har besiktat min förra A4 -03 med Xenon i halvljus utan problem. Samt att jag blivit stoppat av polis för att jag körde med dimljus på och fick endast böter för att dom var på inte pga xenon.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Konverterat halvljusxenon har de blivit hårda med på bilprovningen, men man kan ju byta till halogen vid besiktningen. Bäst är att ha s.k. projektorlins till xenon, annars vill det gärna blända och ge helt fel ljusbild.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.