AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
819

Vad tänka på vid köp av 530 -93?

La
469
Larsa10
518i -81 E12
Hej!
Är lite sugen på "lilla" 8:an. Finns det några speciella fällor man kan undvika när man är i köpartagen.

Tacksam för råd.

mvh
Larsa

BMW powers beg resp. Modell guide rekomenderas...
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Tack Magnus!
Missade det totalt, fanns några matnyttiga punkter angående v8:an. Vad tycker du själv om 530:n, plus och minus?

mvh
Larsa

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den verkstad som jag lånar servar en del 530 , och enligt dom så är det "kassaskåpsmotorer" dvs en slitstark bra maskin som med rätt omvårdnad rullar hur länge som helst.Det har aldrig behövt renovera, eller haft några motorskador på en 530.

MVH
Hasso
Mmmmmmm.
Hasso:
Den typen av kommentarer tycker vi om.

Mvh.
Micke Olsson
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
har också en 530 v8a. gått 15k mil snart. funkar skitbra.
Enda är väl att få bytat membranet på baksidan av insugsröret.
Sen när man köpt den bör man kolla ventilkåpspackningarna så det ej läcker olja ner till tändstiften för det kan störa motorgången.
E relativt enkla att byta och de kostar 160kr per sida hos bmw tror jag.
Jag har nyligen bytt på ena sidan för den läckte. Skall snart byta på andra också i förebyggande syfte.
Kanon vagn lagom med drag under huven och maffigt vrid skrönan öm plast kulan i automaten kan du glömma den gäller mest 540/740...
Soppa förbrukningenär myckt moderat marginellt mer än 525 manuell
-? skulle vara lite för lite avgasljud......
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
GM- avgasljud? Ingenting som Ferrita inte kan fixa...;)

H U M A N R A G E
Länk
Jag kanske skulle skriva ett par ord om min bil oxå.
Detta är min första BMW så jag har ingen annan att jämföra med, men den är den bästa bilen jag ägt.
Visst lite reperationer har det varit men det får man räkna med då bilen är 10 år.
Jag har bytt följande delar som gått sönder.
Kondensor till AC:n + fyllning. (Nu strular det dock igen) Länk

Insugsmembran.
Rem till AC:n.
En glödlampa bak.
Att kolla när man provar en bil som denna förutom allt det vanliga är alla bussningar och stag under bilen.
Jag har lite glapp i ett stag i framvagnen, det hörs när man kör på kullersten i stan. Besiktningen sa inget om det men dom ska bytas ändå.
Jag är helnöjd med bilen och som det känns nu så blir det BMW och V8:a nästa gång oxå.

Mvh.
Micke Olsson
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Jag är mycket nöjd med min med. Dock byter jag bil ofta så det kanske blir en 3-serie ganska snart. Blir det inget med den affären, så behåller jag nog bilen ett tag till!! Jag har problem med en elhiss bak. Funkar ibland... Har bytt hardy-skiva. Har glapp i styrstaget, men det ska tydligen vara enkelt och billigt att byta. Annars en kanonbil!! Tillräckligt med vrid och bra fartresurser om man inte vill leka Alain Prost eller nån... 0-100 ska gå på 7,7 s med manuell låda. Toppfarten anges till 235km/h. Det räcker enligt mig!! Mycket komfort och i regel mycket utrustning för en billig peng!!
/Kidde

Åtta burkar är fler än fyra...
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Tack för inläggen.
Det verkar som man överlag är nöjd med sin 530. Nu blir jag ännu mer sugen. Måste dock få sålt 320:n först.

mvh
Larsa

To
34
Totte
X3 30e - 21
Jag fick körkort 1977 och hade 2st 2002:or och en 3.0Si innan jag 1981 köpte en Ford Granda 2.6LS och 1986 ännu en Granada 2.8i. Men efter 20 års frånvaro från BMW köpte jag 1998 min nuvarande 530i-94, och nu blir det nog aldrig något annat än BMW i framtiden. Under de fyra åren jag har haft 530i har det bara varit att serva den och byta glödlampor. Har dock ett tråkigt problem som jag sett att många andra 5-serie ägare delar med mig, och det är att det dyker upp felmeddelanden i färddatorn om trasigt bromsljus, nummerskyltbelysning och ibland halvljuset trots att allt fungerar. Har funderingar på att byta till en E39 535 eller 540 men samtidigt vill jag inte göra av med 530 som fungerar perfekt och till en fullt rimlig kostnad. E34 är också snyggare än E39. Jag kör bara c:a 1000 mil om året så kostnader för service o dyl är låga.
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Totte!
Du får meddela mig om du skall sälja 530:n.

:)
Larsa

Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Ett tips är att kolla så att oljepumpen sitter fast!
Min satt fast men man har hört om andra där pumpen satt i en av fyra bultar. genom att ta bort oljetråget.

MVH/Dan
730 -94
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
jo oljepumpen bör du kolla. jätte lätt. bara ner med tråget så sitter den där. jag kollade min vid förra servicen och den satt bra.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
överlag verkar det som att vissa 8'or tappar muttrarna till oljepumpen, en polares 740 (-96) råkade ut för det, så det skadar ju inte att kolla det.

jag har bytt ut ventilkåpspackningen på båda sidor, annars börjar det rinna ned olja till tändstifts hålen,

la lite extra tätningmassa på vissa ställen.

* BMW SAME *
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.