|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem som jag behöver lite hjälp med, Min 535a har slutat ladda som den ska ifrån den lilla turbon, nu spoolar den så man hör den i närheten av 2000rpm, ungefär där bygger den tryck med, men inte lika mycket som jag upplever att den har gjort tidigare. Numera känner man även smaken av avgaserna i munnen efter en stunds körning, det får mig att misstänka en läcka på avgassidan, men den gömmer sig väldigt väl i så fall. Felet uppstod efter att ha kört väldigt lugnt, på väg ut ur en rondell dog motorn med ett ryck. BMW´s datorer klagar inte på något direkt och motorlampan tänds inte. Alla slangar och kopplingar är kollade på både tryck och vakuumsidan utan att hitta något uppenbart trasigt. Bilen har varit trimmad utan DPF men är återställd minus DPF så felkoder för för lågt mottryck i DPF finns men inget annat. Någon som har varit med om detta tidigare? // Mvh Andreas | |
| hade samma problem för ett par år sedan och då var ett lite plast t-rör sprucket på vakumsidan syntes inte och det satt ihopp tills det blev tryck i det. | |
|
Hej tsaros! Hur har det gått? Jag har också varit med om liknande men då fått en del konstiga felkoder, ex fel på lamda, lmm osv. På vintern är det ju lite svårt att känna om all kraft finns där om man gasar, det är ju halt här i norrland iaf :P Motorstyrningen började köra reningsprogrammet för partickelfiltret oftare och oftare och tillslut hade jag även felkod på "förhögt motstånd innan partickelfilter"= igensatt DPF. Bilen har gått några mil så DPF rensades från sitt innehåll och då gick bilen lite bättre MEN.... Har du sett ett ånglok som bolmar svartrök? joo, det var inte lite den rök, men det är ju inte så konstigt om man tänker efter. LMM säger att X antal luft kommer in, motorstyrningen säger åt spridarna att mata på med X diesel, men en del luft har ju försvunnit så det blir en mycket för fet blandning vilket ger mycket rök och igensatt DPF. Det visade sig vara ett litet hål i gummislangen just innan egr ventilen som sitter på insuget. Med en ELM327 och telefonen såg jag att turbon ladde ca 1,3-1,4(boost 0,3-0,4 över normalt lufttryck) vid 17-1800 varv(det var vid dessa varv den rök som mest), om motorn fortsatte ladda så maxade den ca 2,0. Nu med nytt rör och inga andra felmeddelanden går bilen kanon igen (äntligen :) ). Med V-tech steg 1 (ca 330hk) laddar den 2,5 och då förstår du att den går som ett spjut igen. Så mitt förslag till lösning är att du ska kolla så du har täta slangar/anslutningar från turbon hela vägen till insuget. När du ändå håller på under huven kan du kolla vakumslangarna. Dessa är av gummi orginal och ger upp efter ca 5-6år. Kolla speciellt ovanför turboaggregaten (en var helt av på min bil). _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Inga nyheter ännu, bilen kommer få alla slangar och kopplingar bytta och sen tar vi det därifrån :) // Mvh Andreas |
|
|
Så nu är bilen hel igen, Efter veckor hos olika verkstäder i Sverige (alla duktiga på BMW)utan något direkt resultat så tröttnade jag och körde bilen till BMW i Tyskland, till min stora förvåning så hittades inga direkta fel där heller trots mycket tid på felsökning. Mot verkstadens rekommendationer så bad jag dom byta båda turboaggregaten, den stora vacumklockan som sitter kopplad mot turbohuset och alla rör som hade rörliga delar i sig, nu fungerar det som det ska igen. Var det faktiska felet låg vet jag tyvärr inte, jag har alla delar som byttes minus turboagreggaten i behåll så jag hoppas få lite tid över till att gå igenom delarna för att finna felet. Ett sjukt fel som jag verkligen hoppas att ingen annan råkar ut för. // Mvh Andreas |
|
| Jag hade liknande fel, verkstan bytte trycktransformator och alla vakumslangar och problemet var borta. | |
|
Det byttes på min med i Sverige, alla tre och samtliga slangar och kopplingar. // Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.