AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.520

Vad ge för 530 -93 som gått ca 16000mil

Sida 1 av 2
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Hej!
Går i funderingar på att köpa v8. Vad tycker nu man kan för för följande:

530 -92
16000mil
skinn
ac
farth
takl
elhissar

Vet inte om det är import eller inte än.

Tacksam för råd.

mvh
Larsa

Ca 50-60' om det är en import i normalt skick. Bättre eller sämre skick kan förändra priset.

/Simon
ferraripeter
varför inte ta steget fullt ut,och köpa en 540i stället?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag skulle inte tacka nej till en 540 iaf =) Kommer en kille och hämtar min bil i veckan, då börjar jakten efter en ny.

Nån som har koll på vad man får en fräsch 540 för?
La
469
Larsa10
518i -81 E12
ferraripeter:
Jag får för mig att 540 är svår att få tag i med manuell växellåda? Rätta mig om jag har fel. Själv så tycker jag om att röra om i soppan själv :)
Sen att den blir väl dyrare i försäkr m.m.
I nuläget så känns en 530 "lagom".

/Larsa

Jag har ägt 530i 93 innan.....och kört 540iT....skillnaden mellan bilarna är enorm när det gäller prestanda. Bensinförbrukningen skiljer endast marginellt. 540:n sjätte växel är mycket högre än 530:n femma....dvs den går tystare och snålare. Dock finns det som jafg förstått det en del problem med kardanbalansering och andra saker kopplade till drivlinan pga den höga effekter. Vill dock absolut rekomendera en manuell framför en automat, bättre drag, mycket billigare att byta lådan om den skulle rasa samt MYCKET roligare!

/Simon
La
469
Larsa10
518i -81 E12
simon_en
Jag är också helt inne på manuell låda. Problemet är ju dock att 540 ligger ju betydligt högre i pris(och om man hittar någon utan automat), vilket är förståeligt men min budget räcker nog bara till 530:n.

mvh
Larsa

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har haft 530 manuell och gillade inte den bilen, jobbig och svårdoserad koppling. Fick ofta tjuvstopp vid statskörning mest i början förvisso. Man kan tro att det bara är att släppa upp kopplingen någorlunda försiktigt utan gas med en så pass stor motor, men icke! Provkör själv om du inte gjort det.
Men motorn tycker jag gick bra, starkare än 525 men visst skiljer det en del till 540.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet hur 540 fungerar med manuell låda.
Larsa,

önskar dig i så fall lycka till med 530:n. Se till att hitta ett fint exemplar till rätt pris. Har du inte haft ASC+T innan rekomenderar jag dig att köpa en med det...det gör underverk på vintern.

/Simon
Mycket snäll koppling på 540i 6vxl både före och efter kopplingsbyte betydligt värre på 735i 5vxl väldigt kärv men så var det också orginal koppling trots 31400mil,men var rädd om kopplingen på både 530 och 540 det är dyrt att byta.

MVH Stephan
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Ingen namner pris. Om den ar importerad har den sakert gatt mer an 16.000 mil. Kolla dokumentation. Jag sager mellan 50 och 65.

Mr C
Mr C,

jag har nämnt pris i mitt första inlägg....:-) Sedan kom en diskussion igång om bilen som sådan....

/Simon
-92... då pratar vi 6.a eller V8 ??
Tror att det står 93:a i rubriken och 92:a i första inlägget. 530 92:a är nog en ganska sällsynt bil skulle jag jag tro...är osäker på om den ens tillverkades med 6:an som 92års modell.

/Simon
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Vad jag vet så såldes endast 530 med 6:a -88, -89.
530 och 540 kom -93. Gäller svensksålda, kan ju skilja något på tysksålda...
Ang. priset tycker jag runt 60' är normalt, sen är det ju alltid olika priser för olika bilar, men däromkring. Kommer du ner runt 50-55' så är det ganska billigt och över 65' börjar det bli lite dyrt.

//Daniel
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Hej!
Nu är jag i farten igen. Var och kollade in en 530 -95:a nu under smestern. Om jag får säga det själv så var den i MYCKET fint skick. All el utom farthållare, t.o.m. taklucka. Svart skinklädsel, nya rondell 17" m.m. Bilen är importerad -99 och visar 11500mil på mätaren. Nuvarande ägaren har haft den inne på kontroll hos BMW och miltal verkar stämma. Nu är jag inte ute efter någon diskussion om den är skruvda eller den kan ju inte gått så lite osv. Vad tycker ni den kan vara värd. Killen begär mellan 80-85tusen.

Tacksam för svar.

mvh
Larsa

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Tycker att det låter som ett bra pris.
Mvh
Marin
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
priset verkar rimligt, verkar vara en trevlig bil. Har man pengar att lägga lite extra på en finare bil med mindre mil så slå till. Givetvis finns det billigare varianter men som sagt...

//Daniel
annars larsa kan du ge mig ett bud om du vill... vill du köpa så kan jag nog sälja...
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Gasar-Magnus!
Skulle kunna vara intressant om den varit manuell, men jag ser att den är automat och det är inte riktigt det jag leter efter. Tack för erbjudandet dock.

nvh
Larsa
Då lär du få leta, automater är det vanligaste....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.